Philips kiest voor ‘sense and simplicity’
De omslag is het werk van de Italiaan Andrea Ragnetti. Hij werd in 2003 de eerste marketingbaas die zitting kreeg in het Philips-bestuur. Philips gaat in het laatste kwartaal van 2004 maar liefst 80 miljoen euro besteden om de nieuwe leus bij het grote publiek bekend te maken. Ragnetti heeft door DDB negen tv-commercials laten maken die vanaf nu in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland worden uitgezonden. Buiten Europa is de nieuwe aanpak vooralsnog alleen in China en de VS te zien. Ragnetti zei dat in elk reclame blok twee tot drie tv-commercials van Philips te zien zullen zijn en dat het allemaal draait om eenvoud. Want de consumenten hebben naar zijn mening enorme behoefte aan simplicity.
Ragnetti noemde het zelfs de ‘new cool’.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet merk Philips zal nu voortaan gebouwd worden op drie pijlers:
- Designed around you
- easy to use
- advanced Alles wat gemaakt wordt binnen Philips zal voortaan aan die pijlers getoetst worden, zegt Ragnetti. De toenmalige Philips-topman Jan Timmer introduceerde 'Let's make things better' in 1995. In de marketingwereld kreeg deze leus veel kritiek, omdat Philips hiermee leek te impliceren dat al het werk in het verleden als te min werd bestempeld. De leus 'Let's make things better' paste volgens bestuursvoorzitter, Gerard Kleisterlee, nog wel in de tijd dat de Philips-onderdelen hun eigen richting mochten bepalen. Het is nu echter zaak om specifieker te worden, aldus de topman. Ragnetti voegt daaraan toe dat de nieuwe reclamecampagne ‘frisser, cleaner en menselijker'’ zal zijn dan het publiek van Philips gewend is. De nieuwe positionering rond de waarden ‘sense & simplicity’ wordt niet alleen op tv getoond, maar ook in print, outdoor en online. Van het totale budget gaat 10 procent naar online advertising, zei Ragnetti. Hij meldde ook dat inmiddels wel duidelijk is dat 20 procent van de klanten voor 80 procent van de omzet zorgt. In het geval van Philips zijn dat de hoogopgeleiden tussen de 35 en 55 jaar die een hoog inkomen hebben. Dat wordt de doelgroep van de nieuwe aanpak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid