Nieuw bureau De Positioneerders
Hoogerbrugge: ‘Mensen in dit vak hebben hun kennis vaak tien of twintig jaar geleden opgedaan. En daarna leren ze niets meer bij. Ervaring wordt overschat. Alles wat we ooit hebben geleerd lijkt eeuwig in het geheugen gegrift, maar we beseffen te weinig dat we die kennis moeten blijven ontwikkelen.’
Maathuis: ‘Wij zien elk kwartaal 50 wetenschappelijke artikelen voorbij komen. Dan weet je dat veel van die ervaringswijsheid in de wetenschap op basis van onderzoek weersproken wordt.’
Maathuis (40) werkte 11 jaar bij de Positioneringsgroep. Hij ging erheen nadat hij zijn proefschrift had afgerond bij Cees van Riel in Rotterdam. De afgelopen 1,5 jaar werkte hij zelfstandig, en in twee projecten (oa. Bol.com) met Mary Hoogerbrugge. Zij werkte mee aan een boek van Giep Franzen (Merken&Reclame) en zat 12 jaar bij FHV, met als laatste functie ‘executive strategy director’. Twee jaar
geleden begon ze voor zichzelf. Ze was nog een half jaar directeur bij Swocc.
Maathuis: ‘We kenden elkaar ook al van het Swocc-bestuur en van de redactie van het magazine Merk&Reputatie. Hun ambitie is niet om weer een groot bureau te worden. Maathuis: ‘Ik heb wel geleerd dat ik het niet leuk vind om twintig adviseurs aan het werk te houden, alleen maar druk ben met managen en geen klant meer zie.’ (De Positioneerders is inmiddels wel uitgebreid met Isabella Voskuyl van
Swocc.)
Maathuis: ‘Veel bedrijven doen hysterisch veel. Positioneren is kiezen en dat gebeurt te weinig. Het begint altijd met een scherpe positionering. Wat wil je eigenlijk met je merk vertellen? Ik zie een ING-campagne die helemaal niets zegt over het merk ING. Consumenten willen ook weten wie je bent en je zult voor bewijsvoering moeten zorgen.’ Hoogerbrugge: ‘Adverteerders hebben keuzestress. Wat moet ik doen? Met welke middelen en via welke weg? Reclamebureaus kunnen dat geen halt toeroepen. Iedereen is blij met alle business en creatieven willen niet dat een strateeg gaat roepen dat de merkpositionering niet deugt. Dat kost tijd en die hebben ze niet meer. De bureaustrategen zitten ook klem. Er wordt niet meer geïnvesteerd in hun kennis en ontwikkeling. Ik zit in de Effiejury en daar zie je ook dat de beste cases gemaakt worden door bedrijven die hun merk helder hebben.’
Meer vandaag in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid