Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer zwart bij bureaus VS

Van de veelverdieners bij Amerikaanse reclamebureaus is slechts twee procent zwart. Dat moet veranderen. De Human Rights Commission van New…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de veelverdieners bij Amerikaanse reclamebureaus is slechts twee procent zwart. Dat moet veranderen. De wreef dat de bureaudirecties onder de neus. Die beloven zich nu in de spannen voor meer afro-american managers in hun staf.

related partner content for mobile comes here

Deze opmerkelijke trend staat in een . De commissie staafde bij 16 bureaus van totaal 8.000 werknemers hun kleurtje en inkomen.

De uitkomst: van het totale aantal werknemers verdient 22 procent meer dan 100.000 dollar per jaar. Daarvan is slechts 2,5 procent zwart. Of in details: bij bijvoorbeeld DDB is een kleine 10 procent van de bijna 500 werknemers zwart, van de beter betaalden is ruim een procent zwart.

Dat zou goed geweest zijn voor boetes van de toezichthouder op discriminatie die kunnen oplopen tot 250.000 dollar. Maar die waren niet nodig. Er volgde overleg, volgens de krant mede afgedwongen door klanten van de bureaus zoals Pepsi en Citigroup die de situatie ook ongezond vinden.

Nu beloven twaalf bureaus dat ze zich zullen inspannen om dat percentage te verhogen. Jaarlijks rapporteren ze aan de mensenrechtencommissie van hun stad of dat is gelukt.

En als het niet lukt? Dan krijgen ze een externe consultant aan de broek om een handje te helpen. Overigens doet DDB-moeder Omnicom niet mee aan deze collectieve poespas, maar belooft wel bijna 2,5 miljoen dollar aan een gelijksoortige inspanning te spenderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in