Meer zwart bij bureaus VS
Van de veelverdieners bij Amerikaanse reclamebureaus is slechts twee procent zwart. Dat moet veranderen. De Human Rights Commission van New York wreef dat de bureaudirecties onder de neus. Die beloven zich nu in de spannen voor meer afro-american managers in hun staf.
Deze opmerkelijke trend staat in een artikel New York Times. De commissie staafde bij 16 bureaus van totaal 8.000 werknemers hun kleurtje en inkomen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe uitkomst: van het totale aantal werknemers verdient 22 procent meer dan 100.000 dollar per jaar. Daarvan is slechts 2,5 procent zwart. Of in details: bij bijvoorbeeld DDB is een kleine 10 procent van de bijna 500 werknemers zwart, van de beter betaalden is ruim een procent zwart.
Dat zou goed geweest zijn voor boetes van de toezichthouder op discriminatie die kunnen oplopen tot 250.000 dollar. Maar die waren niet nodig. Er volgde overleg, volgens de krant mede afgedwongen door klanten van de bureaus zoals Pepsi en Citigroup die de situatie ook ongezond vinden.
Nu beloven twaalf bureaus dat ze zich zullen inspannen om dat percentage te verhogen. Jaarlijks rapporteren ze aan de mensenrechtencommissie van hun stad of dat is gelukt.
En als het niet lukt? Dan krijgen ze een externe consultant aan de broek om een handje te helpen. Overigens doet DDB-moeder Omnicom niet mee aan deze collectieve poespas, maar belooft wel bijna 2,5 miljoen dollar aan een gelijksoortige inspanning te spenderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid