Magnifier-effect


Tv-reclame moet de kijker raken om effectief te zijn. En dat vraagt om betrokkenheid. Hoe moet die betrokkenheid worden gekweekt? Allereerst natuurlijk door de reclame zelf. Maar ook het programma waarbij de commercial wordt vertoond, kan voor betrokkenheid zorgen. Naar de vraag wat het ‘Umfeld’ nu exact doet voor de waardering van de reclame, is echter nog nauwelijks onderzoek gedaan.
Een studie onder kijkers naar de jaarlijkse Video Music Awards op MTV, laat zien dat kijkers die zich echt aangesproken voelen door het programma, zich ook de reclame beter herinneren. Ook de waardering voor de commercials is bij deze groep hoger. Daarbij is wel sprake van het magnifier-effect’: commercials die het bij alle kijkers relatief goed doen, scoren bij de betrokken kijkers extra goed. Maar de zwakkere commercials doen het bij iedereen even slecht. Kortom, het plaatsen van een commercial bij een programma met veel betrokken kijkers is nog geen garantie voor effectiviteit.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid