Overslaan en naar de inhoud gaan

Jolanda Ravenek (Eneco): ‘Mijn droom is geen campagnes meer hoeven maken’

Wie wil er nu praten met een energiemaatschappij? In de eerste aflevering van de podcast #PRAATMETME vragen we het Eneco's Jolanda Ravenek.
Elger van der Wel en Erik Wiese
Elger van der Wel en Erik Wiese
Elger van der Wel en Erik Wiese
Elger van der Wel en Erik Wiese

Het is voor een energiebedrijf niet altijd makkelijk impact te maken. Zeker niet op social media, want wie wil er nu praten met een energiemaatschappij? Journalist Elger van der Wel en Erik Wiese gingen hierover in de allereerste aflevering van de podcast #Praatmetme, een initiatief van Blauw Gras in samenwerking met Adformatie en LAB-3, in gesprek met Jolanda Ravenek (manager marketing communicatie Eneco). Ravenek reageert op stellingen, die vooraf ook aan de Instagram-volgers van Blauw Gras en Adformatie werden voorgelegd.

related partner content for mobile comes here

Stelling 1: Alle merken kunnen merkwaarde opbouwen op basis van verdiende aandacht.

Ravenek: ‘Eens. Daar kun je het ook niet níet mee eens zijn denk ik. Je kunt wel praten over wat verdiende aandacht is en dat is denk ik alle aandacht die mensen vrijwillig aan je willen besteden. Dat heeft te maken hoe relevant je bent voor mensen; het ene merk vinden mensen leuk, het andere hebben ze nodig. Ik vrees dat Eneco vooral in die laatste categorie zit. We zijn niet high-interest en voor ons is het wat harder werken. Wij kijken vooral hoe we zo goed mogelijk van nut kunnen zijn. Je komt pas echt in het leven van mensen als je relevante diensten levert, zoals Toon, waar mensen echt veel interactie mee hebben zijn.

‘Energie is wel een hot topic natuurlijk, veel meer dan 10 jaar geleden. We moeten van het gas los, mensen wekken zelf energie op. Ik denk dus dat het wel een relevanter onderwerp wordt waar mensen wat hulp bij kunnen gebruiken.’

De uitslag: 90% van de volgers was het ermee eens.

Stelling 2: Opwekken van stroom is een maatschappelijk thema, daarom is engagement met het publiek extra belangrijk.

Ravenek: ‘Deze kan je twee kanten op redeneren. Ja energievoorziening is maatschappelijk relevant en daar wil je mensen bij betrekken, maar aan de kant: zitten mensen er echt op te wachten? Willen ze actief deelnemen? Als bedrijf moet je een visie neerzetten en weten was je als specialist moet doen. Maar we kunnen mensen niet echt betrekken bij de bedrijfsvoering natuurlijk.’

Van Wel: ‘Je hebt wel een makkelijker beeld gekregen om mee te communiceren. Kolencentrales communiceren natuurlijk niet zo lekker als windmolens.’

Ravenek: ‘Ook daar heb je verschillende smaken in, sommige mensen houden niet zo van windmolens, zeker niet in de achtertuin. Maar in onze communicatie willen we wel heel duidelijk laten zien dat tijden veranderen. We zijn best goed bezig dat we Nederland duurzamer maken met z’n allen en dat laten we ook zien.’

Uitslag: 88% van onze volgers was het ermee eens.

Stelling 3: Merkbouwen is anno nu voor een bedrijf als Eneco minder makkelijk geworden.

Maar je kan ook even naar gaslicht.nl om van energieprovider te veranderen. Daar moest je vroeger folders voor opvragen.

‘Klopt, 90 procent van de mensen kiest op prijs. Maar ook op vergelijkingssites kiezen mensen voor je, ook als je iets duurder bent, omdat ze denken: dat is een betrouwbaar merk. Mensen willen ook een goed gevoel hebben dat het allemaal goed geregeld is. Die merkwaarde is heel belangrijk.

Wiese: ‘En als forced advertising over een jaar of 10 is verdwenen, wordt het dan niet moeilijker?

Ravenek: ‘Ik zie dat forced stuk niet zo snel verdwijnen. En tegelijkertijd denk ik dat je communicatie daar ook op aanpast als het daar naartoe gaat. Begin dit jaar hadden we een vrij lange tv-spot die we ook als pre-roll online plaatsten. En mensen keken die echt wel uit. Binnen korte tijd hadden we 3,3 miljoen views. Natuurlijk was een stukje forced, maar mensen kozen ervoor het uit te kijken. Ik denk dus dat je veel betere content moeten maken die iedereen wil zien. Mijn droom zou zijn dat we geen campagnes meer hoeven maken, maar alleen nog maar passende diensten. De klant zit echt niet op onze campagnes te wachten, maar wel op een goede app.’

Wiese: Meer marketing en minder communicatie?

Ravenek: ‘Wat is marketing dan, is de vraag. Maar ik denk wel dat het in knettergoede dienstverlening zit inderdaad. Ik zie dat er genoeg merken die zonder een campagne gegroeid zijn. Dat gun ik onszelf ook.’

De podcast is ook via Spotify en iTunes te beluisteren. Benieuwd wie de volgende gast is? Volg Blauw Gras en Adformatie via Instagram. In de week van de opnames wordt de nieuwe gast onthuld en de stellingen gedeeld. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Klaas Weima

Leuk te zien dat jullie ook het podcasten hebben ontdekt!
En mooi dat jullie ook verdiende aandacht omarmen. Succes mannen.
Klaas

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in