'Inzamelingsactie tegen kanker dreigt te mislukken'


Het instituut wilde voor eind oktober vijf miljoen euro ophalen voor onder meer onderzoek. Daarvan is nu nog geen 2 procent binnen.
Vorige maand haalde het instituut breeduit de media met de boodschap dat kanker binnen twintig jaar voor 90 procent kan veranderen van een dodelijke in een chronische ziekte, dankzij personalized medicine: het bekijken van de genetica van elke tumor afzonderlijk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAntoni van Leeuwenhoek - Ik ben tegen gelijke behandeling
Alpe d'Huzes
Om dat te bereiken, denkt het AvL 16 miljoen euro nodig te hebben voor onderzoek, waarvan elf miljoen moet komen van andere bronnen, zoals Alpe d'HuZes en KWF Kankerbestrijding. Dat het AvL hiervoor eenmalig een beroep doet op het publiek is opmerkelijk en niet geheel onomstreden: normaal gesproken mag het kankerinstituut alleen geld werven onder de eigen patiënten. Tot nu toe toont het publiek zich echter ook niet enthousiast voor de actie van het Amsterdamse ziekenhuis met de naam#039;Tegen gelijke behandeling'"> 'Tegen gelijke behandeling'.
Hoogleraar Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Theo Schuyt denkt dat het uitblijven van succes komt doordat de boodschap van de campagne 'te genuanceerd' is en de campagne zelf te weinig pakkend. 'Kijk naar de fietscampagne tegen kanker Alpe d'HuZes: die haalt de voorpagina's van kranten, krijgt primetime programma's op tv en is een enorm mediaspektakel.'
Persvoorlichter Daniëlle Cardozo van het Antoni van Leeuwenhoek geeft toe dat de bekendheid van het instituut een probleem is. 'Bij de start van de campagne hebben we onszelf eerst moeten neerzetten als goed doel. De komende weken gaan we gebruiken om onze positie op met name sociale media uit te bouwen. Daarna zullen we, na de vakantie, een mix van middelen inzetten om het bereik te vergroten.'
Animatie Campagne Antoni van Leeuwenhoek
Bron: Volkskrant
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid