GroupM forecast 2014: bestedingen min of meer gelijk


2014 zal volgens GroupM dus niet het jaar van het grote herstel worden. Dat voorspelde ABN Amro eerder deze week ook al zijn Sector Update TMT.
De economische vooruitzichten, zo stelt GroupM vast, zien er voor 2014 enigszins positief uit. ‘CPB voorspelt een economische groei van 0,5 procent. Belangrijker nog, is dat adverteerders positiever over hun bedrijfsresultaten zijn én over hun media inzet in 2014.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Print
De algemene lijn blijft dat de printbestedingen dalen en de online bestedingen groeien. De bestedingen aan reclameruimte in dagbladen daalt volgens GroupM in 2014 tussen de 5 en de 10 procent. Voor magazines wordt zelfs een daling tussen 7 en 12 procent voorspeld. De printsector heeft volgens GroupM twee uitdagingen: bezuinigen en hervormen.
Online
Het verloren budget bij print komt min of meer terug bij andere mediumtypen. Vooral bij online. (GroupM neemt alles mee in deze categorie, behalve search.) Het gaat om een groei tussen 2 en 6 procent. GroupM ziet in de groei van digital een steeds belangrijker rol voor automated trading, dat het mogelijk maakt om de doelgroep efficiënter bereiken. [Lees binnenkort bij Adformatie een interview met Michael Rubenstein van Appnexus over zijn visie op automated trading.]
Televisie
De televisie-omzet blijft stabiel, of groeit licht, verwacht GroupM (bandbreedte: tussen –2 procent en +1 procent). De eerder gesignaleerde fragmentatie van het kijkgedrag en de toename van uitgesteld kijken, leiden er volgens GroupM toe dat het aanbod van grp’s onder druk komt te staan. GroupM verwacht dat de exploitanten zullen inzetten op een toenemende vraag, met een lichte prijsverhoging als logisch gevolg. ‘Wij gaan vooralsnog uit van een beperkte stijging van de vraag naar grp’s.’
Radio
GroupM is ‘licht positief’ over de te verwachten radiobestedingen in 2014. De bestedingen houden in het ergste geval de nullijn, en stijgen maximaal met 3 procent, zo verwacht GroupM. De eventuele groei wordt vooral gedreven door de categorieën retail, telecom en transport. ‘Maar’, stelt GroupM, ‘wanneer de economie beter gaat, kan radio op langere termijn onder druk komen te staan. Thematische reclame is vrijwel van de radio verdwenen. Dat is een uitdaging voor de radiomarkt.’
Outdoor
Outdoorexploitanten gaan volgens GroupM een minder goed jaar tegemoet in 2014 dan 2013. 'De bestedingen zullen achterblijven ten opzichte van 2013.' GroupM analyseert dat dit eigenlijk een correctie is op de piek in 2012. GroupM: 'De hoge absolute prijs is vaak belemmering in economische zware tijden.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid