Overslaan en naar de inhoud gaan

GroupM forecast 2014: bestedingen min of meer gelijk

De bandbreedte die GroupM geeft voor de te verwachten reclame-uitgaven in 2014, is tussen 1 procent stijgen en 2 procent dalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2014 zal volgens GroupM dus niet het jaar van het grote herstel worden. Dat voorspelde ABN Amro eerder deze week ook al zijn Sector Update TMT.

related partner content for mobile comes here

De economische vooruitzichten, zo stelt GroupM vast, zien er voor 2014 enigszins positief uit. ‘CPB voorspelt een economische groei van 0,5 procent. Belangrijker nog, is dat adverteerders positiever over hun bedrijfsresultaten zijn én over hun media inzet in 2014.’

Print
De algemene lijn blijft dat de printbestedingen dalen en de online bestedingen groeien. De bestedingen aan reclameruimte in dagbladen daalt volgens GroupM in 2014 tussen de 5 en de 10 procent. Voor magazines wordt zelfs een daling tussen 7 en 12 procent voorspeld. De printsector heeft volgens GroupM twee uitdagingen: bezuinigen en hervormen.

Online
Het verloren budget bij print komt min of meer terug bij andere mediumtypen. Vooral bij online. (GroupM neemt alles mee in deze categorie, behalve search.) Het gaat om een groei tussen 2 en 6 procent. GroupM ziet in de groei van digital een steeds belangrijker rol voor automated trading, dat het mogelijk maakt om de doelgroep efficiënter bereiken. [Lees binnenkort bij Adformatie een interview met Michael Rubenstein van Appnexus over zijn visie op automated trading.]

Televisie
De televisie-omzet blijft stabiel, of groeit licht, verwacht GroupM (bandbreedte: tussen –2 procent en +1 procent). De eerder gesignaleerde fragmentatie van het kijkgedrag en de toename van uitgesteld kijken, leiden er volgens GroupM toe dat het aanbod van grp’s onder druk komt te staan. GroupM verwacht dat de exploitanten zullen inzetten op een toenemende vraag, met een lichte prijsverhoging als logisch gevolg. ‘Wij gaan vooralsnog uit van een beperkte stijging van de vraag naar grp’s.’

Radio
GroupM is ‘licht positief’ over de te verwachten radiobestedingen in 2014. De bestedingen houden in het ergste geval de nullijn, en stijgen maximaal met 3 procent, zo verwacht GroupM. De eventuele groei wordt vooral gedreven door de categorieën retail, telecom en transport. ‘Maar’, stelt GroupM, ‘wanneer de economie beter gaat, kan radio op langere termijn onder druk komen te staan. Thematische reclame is vrijwel van de radio verdwenen. Dat is een uitdaging voor de radiomarkt.’

Outdoor
Outdoorexploitanten gaan volgens GroupM een minder goed jaar tegemoet in 2014 dan 2013. 'De bestedingen zullen achterblijven ten opzichte van 2013.' GroupM analyseert dat dit eigenlijk een correctie is op de piek in 2012. GroupM: 'De hoge absolute prijs is vaak belemmering in economische zware tijden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in