Overslaan en naar de inhoud gaan

Fatale e-commercemythen

Hoe heeft het zo kunnen misgaan met de dotcomwereld? Fundamentele denkfouten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bert Rosenbloom, hoogleraar marketing aan de Drexel University, ziet een aantal ‘fatale mythen’ die samen het drijfzand vormden waarop de interneteconomie werd gebouwd:

related partner content for mobile comes here
  • De mythe van het verdwijnen van de tussenhandel (detailhandel, groothandel, reisbureaus, effectenmakelaars enzovoort). Het omgekeerde was waar: e-commerce heeft geleid tot re-intermediation of zelfs hypermediation. Van Amazon tot Yahoo! – het wemelt van de nieuwe intermediairs.
  • De mythe van de lagere kosten. Dotcoms hebben misschien een theoretisch kostenvoordeel, maar in de praktijk is dat nog nooit gerealiseerd. Met name in b-to-c zijn de fulfilmentkosten zeer hoog.
  • De mythe van de real-timeproductstroom. Slechts een beperkt aantal producten kan via internet rechtstreeks in realtime van de producent aan de finale afnemer worden geleverd. Het gros van de goederen is fysiek van aard en vereist de bekende logistieke oude-economieactiviteiten.
  • De mythe van ‘winst maken is irrelevant’. Snelle groei was alles, de winst kwam dan vanzelf wel – in extremo doorgevoerd marketingdenken. Helaas: ondernemingen die alleen maar geld kosten, hebben geen bestaansrecht.
  • De mythe van het first-movervoordeel. Er als eerste bij zijn, was alles wat telde. Vreemd: Amazon.com was niet de eerste online boekverkoper, eBay niet de eerste online veiling, Yahoo! niet de eerste portal.
  • De mythe van de beurswaarde-verering. Slechts één maatstaf telde bij het bepalen van waarde van een onderneming: de gezamenlijke wijsheid van de beleggers, tot uiting komend in de beurswaarde. De shock: beleggers bleken niet alwetend te zijn.
  • De mythe van ‘gemak en efficiëntie zijn alles’ - het eind van de conventionele winkel. Shopping bleek echter meer te zijn dat gemak en efficiëntie. Mensen vinden het leuk om de deur uit te gaan, om spullen te zien en aan te raken, om aankopen meteen in bezit te hebben.
  • De mythe van de pure player. Het pure internetbedrijf werd als superieur gezien. Heeft plaatsgemaakt voor clicks & mortar plus multi-channel.

< SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in