Overslaan en naar de inhoud gaan

Dreamforce is het SXSW van San Francisco

Veel vrouwen onder de bezoekers, en jonge mensen. Dat resulteert in een andere sfeer en andere sessies. Veel breder en minder technisch.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week vond in San Francisco Dreamforce 2014 plaats, een jaarlijks evenement georganiseerd door Salesforce, leverancier van cloudoplossingen voor klantcontact.  

related partner content for mobile comes here

Ik had het Moscone Center al vaker bezocht, voor conferenties van IT-bedrijven als Oracle (Open World) en Sun Microsystems (JavaOne) maar nu deed het mij vooral denken aan SXSW in Austin dan aan een IT-event.

No Software

De belangrijkste reden wellicht waarom Dreamforce niet deed denken aan een IT-event is dat Salesforce ook geen IT-bedrijf is. Het bedrijf levert geen software maar diensten vanuit een cloudgebaseerd platform. ‘No Software’ luidde lange tijd ook de slogan.

Die diensten worden vervolgens ook vooral afgenomen door de business-kant van organisaties, en niet zozeer door de IT-mensen. Veel marketeers derhalve en  commerciële- en servicemedewerkers en -managers. Veel vrouwen ook, en jonge mensen. Dat resulteert vanzelf in een heel andere sfeer, en heel andere sessies. Veel breder en minder technisch.


Cloudgebaseerd
Salesforce begon 15 jaar geleden als eerste met een volledig cloudgebaseerd platform, initieel alleen voor CRM. Naast deze Sales Cloud ontstond al snel een propositie voor Service, de Service Cloud. En na overnames van bedrijven als ExactTarget, Radian 6 en Buddy Media werd ook de propositie voor marketing en social media uitgebreid tot een Marketing Cloud.  Eerder dit jaar volgde de Community Cloud en tijdens Dreamforce werd de meest recente cloud aangekondigd: de . Deze laatste speelt in op de behoefte aan bruikbare visuele analytics in aansluiting op alle in Salesforce beschikbare data. Het platform moet nu oplossingen bieden voor sales, service, marketing, communities en analytics, gericht op het op een andere manier omgaan met klantcontacten.   

App Exchange
Zoals het een platform betaamt, biedt het vooral mogelijkheden om erop verder te bouwen. Ruim 1,7 miljoen ontwikkelaars wereldwijd ontwikkelen business apps voor het Salesforce-platform, die dan vervolgens aangeboden worden via de .  Inmiddels zijn er 2.574 apps beschikbaar en zijn er in totaal al 2,6 miljoen apps gedownload vanuit de AppExchange. Al die app-ontwikkelaars hadden een prominente plaats op Dreamforce, aangetrokken door een en de aankondiging van een verbeterde ontwikkelomgeving voor apps: Salesforce1 Lightning.  De vele jonge app ontwikkelaars met innovatieve apps gaven ook alweer een buzz die deed denken aan SXSW.

Breed Programma
Het totale Dreamforce-programma deed ook qua breedte niet onder voor SXSW. Met visionaire keynotes van Hillary Clinton, Charles Schwab (voorzitter van het World Economic Forum) Al Gore, Arianna Huffington en Eckhart Tolle, en productintroducties van en Will.i.am met z´, werd het IT-domein op grote afstand gehouden.

Het programma omvatte verder meer dan 2.000 presentaties, waaronder een paar van en uitrolt.  

Tel daar nog concerten en optredens bij op van tal van bands, waaronder The Beach Boys (for real!), Cake en Bruno Mars en je snapt waarom de vergelijking met SXSW op ging. Het prachtige weer en het buitenprogramma op het Dreamforce Plaza, een afgezette straat, deed de rest.


1-1-1
Ook bijzonder was de grote aandacht voor ‘charity’. Het Nederlandse woord liefdadigheid dekt de lading niet helemaal, in de VS is het werken met en doneren aan goede doelen veel gebruikelijker dan bij ons.

Charity, of ‘Giving Back’ is iets dat bij Salesforce geïnstitutionaliseerd is in de 1 Het bedrijf geeft jaarlijks 1% van het aandelenvermogen, 1% van de producten en 1% van de tijd van medewerkers terug aan de gemeenschap. En dat doet het al vanaf de oprichting. Tijdens Dreamforce wordt daar ook veel aandacht aan besteed. Niet aan het vertellen van hoe goed het bedrijf het wel niet deed, maar vooral aan het betrekken van zoveel mogelijk deelnemers bij bepaalde lopende projecten. Zo werd er ter plaatse eten en geld verzameld om voor Amerikaanse daklozen en armen mogelijk te maken, en werden deelnemers aangemoedigd pakketten mee te helpen vullen.

De tweede dag stond in het teken van geletterdheid (The Word Gap), iets waar Hillary Clinton tijdens haar presentatie een lans voor brak. De derde dag ging het om het ondersteunen van Veteranen. Niet met een lullig standje en wat folders, nee, elke item kwam prominent terug in het programma.

Nog een verschil dan met de gangbare events van IT-vendors: er was geen competition bashing. Topman Marc Benioff  was in zijn keynote en interviews geen moment negatief over de concurrentie. Sterker nog: Salesforce werkt tegenwoordig samen met een van zijn grootste concurrenten, Microsoft. En dat kwam onder meer tot uiting in een ‘Fireside chat’ van Marc Benioff met Microsoft’s Corporate VP Tony Prophet. De twee waren daarbij overigens zó lief voor elkaar dat het geheel wat saai werd en wel wat meer vuurwerk had kunnen gebruiken.

Tenslotte: met 135.000 geregistreerden (waaronder 300+ uit Nederland), 5 miljoen online kijkers en meer dan 2000 sessies is het natuurlijk een megagroot event, waarbij je vooral geen angst moet hebben voor FOMO (Fear of Missing Out), want hoe je het ook wendt of keert: je gaat gewoon veel missen.

Maar dan kun je de  nog bekijken. .

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in