Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo ontwikkel je als communicatieprofessional leiderschap

Betteke van Ruler over leiderschap in communicatie: 'Wordt dienstbaar vanuit je vak, je professie, en niet meer vanuit het slaafse.‘
Betteke van Ruler
© Van Ruler Academy
Betteke van Ruler
© Van Ruler Academy

Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat snapt Betteke van Ruler ook wel, zegt ze in een podcast over leiderschap in de communicatie. Professioneel dienstbaar worden is lastig omdat het ‘doodeng’ is om problemen in de organisatie te benoemen. Want daar begint het mee. Dan is het veiliger om tegen je zin in te doen wat de baas wil en vast te houden aan de oude vertrouwde leidraad van ‘eerst organisatie en dan communicatie’: de organisatie neemt de besluiten, daarna mag de communicatieafdeling erover communiceren.

related partner content for mobile comes here

Begrijpelijk vindt Van Ruler het wel, deze ‘slaafse dienstbaarheid’. Het is gebrek aan zelfvertrouwen, maar ook een erfenis van vroeger, van de roots van het communicatievak: voorlichten en reclame maken. 'We houden het zelf ook in stand. Tegelijkertijd wil niemand dat meer, omdat iedereen snapt dat het onvoldoende is.'

Organisatieprobleem én communicatieprobleem

Waar de organisatie veel meer aan heeft, is ‘professionele dienstbaarheid’ van communicatieprofessionals die vanuit hun vak dingen in de organisatie zien gebeuren en bespreekbaar maken, die ergens voor staan en dat uitdragen. Dán voeg je waarde toe. Vaak is zo’n kwestie een organisatieprobleem én communicatieprobleem tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan twee afdelingen die niet goed samenwerken. Hoe kaart je dat aan bij de twee managers? Van Ruler geeft een voorzetje: 'Als jullie niet goed samenwerken en dus klanten het bos in sturen, vind ik dat een communicatieprobleem.'

Nieuwe rollen voor communicatieprofessionals

Hoe het daarna verder gaat? Stap voor stap. Zoek medestanders, sluit coalities met HR, met verandermanagers, met beleidsmakers. Richt je op de communicatie vóórdat de besluiten vallen, want als die slecht is leidt dat tot slechte besluiten. 'En die zijn niet meer te verkopen.' Daar horen wel nieuwe rollen voor communicatieprofessionals bij. Van Ruler noemt er drie:

  • De linking pin, die mensen in en buiten de organisatie verbindt
  • De change agent, die door te communiceren vanuit zijn vak veranderingen in gang zet
  • De sense maker, die als een antropoloog onderzoekt en duidt wat er speelt.

Ja, het kost tijd om als communicatieafdeling professioneel dienstbaar te worden. Waar haal je die vandaan? In de podcast geeft Van Ruler hier een confronterende maar leuke tip over.

Podcast: Betteke van Ruler over leiderschap in communicatie, een interview door communicatieprofessional Karine van den Noort.

Ben je communicatieprofessional en wil je professioneel dienstbaar worden? Dan is de masterclass Communicatie in Positie iets voor jou! Of je nu in dienst van een bureau of organisatie of als zelfstandige werkt. Kijk op de website  Van Ruler Academy

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in