Overslaan en naar de inhoud gaan

Trustbarometer: Vertrouwen van Nederlandse burgers is gevaarlijk laag

Nog maar 26% burgers vertrouwt ceo.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het overall vertrouwen van de Nederlandse burger in het leiderschap is nog nooit zo laag geweest. Slechts 26 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in de CEO’s van grote ondernemingen. Slechts een op de drie Nederlanders vertrouwt vertegenwoordigers van overheidsinstanties. Ook het vertrouwen in NGO’s en media is laag.

related partner content for mobile comes here

Volgens Annemieke Kievit van Edelman Nederland, bevindt Nederland zich in de gevarenzone. ‘Dit is echt een laatste waarschuwing voor Nederland. Het overall vertrouwen van de burger in de vier instituties die wij met de Trustbarometer jaarlijks onderzoeken – bedrijfsleven, overheid, NGO’s en media – dreigt onder de 60 procent te komen: dat is de grijze zone.’ Volgens Kievit is er in landen waar het gemiddeld vertrouwen in de vier insituties boven de 60 ligt er sprake van een buffereffect. ‘Het vertrouwen is dan zo sterk dat je negen keer slecht nieuws over een bedrijf of een overheidsinstantie moet horen voordat je het gelooft. Onder de 50, de rode zone, draait dat om. Dan moet de burger meer dan twee keer goed nieuws horen, voordat men jou als afzender weer vertrouwt.’

Celebrities

Voor een deel wordt het lage vertrouwen in Nederland verklaard uit de Nederlandse kop-  boven-het-maaiveldmentaliteit. Kievit: ‘We zien ook dat er hier in Nederland weinig vertrouwen is in celebrities en bekende online persoonlijkheden.’

Weliswaar is het vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven toegenomen, maar alleen onder het &;geïnformeerde publiek&;, van 54 procent (2014) naar 66 procent (2015). Vertrouwensscores stagneerden bij het algemene publiek.

Niet alle bedrijfstypen genieten evenveel vertrouwen: familiebedrijven (85 procent) worden meer vertrouwd dan grote bedrijven (60 procent). Opmerkelijk is ook dat het lagere vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven voor een belangrijk (41%) wordt verklaard uit het feit dat ondernemingen niet bijdragen aan het hogere doel.

Zie onder enkele infographics met vertrouwenscijfers. Klik voor het volledige rapport.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in