Postorderaar Quelle start in Nederland


Jan Boddaert, directeur Quelle Nederland, laat weten dat Quelle naast Neckermann komt te staan, het andere merk van de Duitse warenhuis- en posordergigant KarstadtQuelle AG (16,1 miljard euro omzet). Neckermann moet wat jonger en modieuzer worden en Quelle kiest meer a la C1000 voor de no nonsense aanpak, aldus Boddaert. ‘Quelle is rationeler, iets minder trendgevoelig dan Neckermann, strak in de prijs, maar geen discounter.
Zowel Quelle als Neckermann richten zich op de familie. Quelle is de thuiswinkel voor de iets oudere familie, iets minder trendy, nog wat meer gericht op kwaliteit en prijs. Neckermann zal zich wat meer gaan richten op de jongere familie en zal de emotie wat sterker aanzetten. Quelle is er voor mensen die weloverwogen keuzes maken.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDesgevraagd zegt Boddaert dat Neckermann in Nederland op een marktaandeel van zo’n 25 procent zit en dat Quelle in Nederland in 2005 op 9 a 10 procent moet zitten. ‘We rekenen op zo’n 50 miljoen euro omzet in 2005 voor Quelle Nederland’, zegt Boddaert. Hij zegt dat die omzet additioneel zal zijn.
Op de vraag waarom Quelle in de huidige economische omstandigheden de Nederlandse markt betreedt, zegt Boddaert: ‘Het homeshoppingsegment is momenteel één van de sterkste markten in onze economie: sinds 1996 is de omzet verdubbeld tot ruim 2 miljard euro. Een groeiende tendens die in onze ogen zal aanhouden.’
In de periode 1996 tot en met 2002 is de omzet van Neckermann in Nederland met 50 procent gestegen. De oorzaak ligt volgens Boddaert onder meer in het veranderde winkelgedrag van de consument: ‘Gemak dient de drukke mens nog meer dan voorheen, winkelen via het Internet wint aan vertrouwen en is inmiddels een normale gang van zaken.’
De naamsbekendheid van Quelle is in Nederland nog op een zeer laag niveau. Vooralsnog heeft de organisatie evenwel geen grootse campagnes gepland, men wil eerst voorzichtig gaan proberen of Quelle aanslaat. Een mediacampagne start niet eerder dan begin 2004, zegt Boddaert.
Het beursgenoteerde Quelle is reeds in 25 landen actief en is marktleider in het Europese homeshoppingsegment. Quelle kent drie eigen merken Universum (bruingoed), Privileg (witgoed) en Mars (fietsen en fitnessapparatuur), die met name in Duitsland hoog staan aangeschreven. De pay off van Quelle Nederland is gelijk aan die in de rest van Europa: ‘Eerst even bij Quelle kijken’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid