Overslaan en naar de inhoud gaan

Postorderaar Quelle start in Nederland

Het van origine Duitse Quelle heeft zich deze week ook op de Nederlandse markt begeven. Een 900-pagina dikke catalogus en een website…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jan Boddaert, directeur Quelle Nederland, laat weten dat Quelle naast Neckermann komt te staan, het andere merk van de Duitse warenhuis- en posordergigant KarstadtQuelle AG (16,1 miljard euro omzet). Neckermann moet wat jonger en modieuzer worden en Quelle kiest meer a la C1000 voor de no nonsense aanpak, aldus Boddaert. ‘Quelle is rationeler, iets minder trendgevoelig dan Neckermann, strak in de prijs, maar geen discounter.

related partner content for mobile comes here

Zowel Quelle als Neckermann richten zich op de familie. Quelle is de thuiswinkel voor de iets oudere familie, iets minder trendy, nog wat meer gericht op kwaliteit en prijs. Neckermann zal zich wat meer gaan richten op de jongere familie en zal de emotie wat sterker aanzetten. Quelle is er voor mensen die weloverwogen keuzes maken.’

Desgevraagd zegt Boddaert dat Neckermann in Nederland op een marktaandeel van zo’n 25 procent zit en dat Quelle in Nederland in 2005 op 9 a 10 procent moet zitten. ‘We rekenen op zo’n 50 miljoen euro omzet in 2005 voor Quelle Nederland’, zegt Boddaert. Hij zegt dat die omzet additioneel zal zijn.

Op de vraag waarom Quelle in de huidige economische omstandigheden de Nederlandse markt betreedt, zegt Boddaert: ‘Het homeshoppingsegment is momenteel één van de sterkste markten in onze economie: sinds 1996 is de omzet verdubbeld tot ruim 2 miljard euro. Een groeiende tendens die in onze ogen zal aanhouden.’

In de periode 1996 tot en met 2002 is de omzet van Neckermann in Nederland met 50 procent gestegen. De oorzaak ligt volgens Boddaert onder meer in het veranderde winkelgedrag van de consument: ‘Gemak dient de drukke mens nog meer dan voorheen, winkelen via het Internet wint aan vertrouwen en is inmiddels een normale gang van zaken.’

De naamsbekendheid van Quelle is in Nederland nog op een zeer laag niveau. Vooralsnog heeft de organisatie evenwel geen grootse campagnes gepland, men wil eerst voorzichtig gaan proberen of Quelle aanslaat. Een mediacampagne start niet eerder dan begin 2004, zegt Boddaert.

Het beursgenoteerde Quelle is reeds in 25 landen actief en is marktleider in het Europese homeshoppingsegment. Quelle kent drie eigen merken Universum (bruingoed), Privileg (witgoed) en Mars (fietsen en fitnessapparatuur), die met name in Duitsland hoog staan aangeschreven. De pay off van Quelle Nederland is gelijk aan die in de rest van Europa: ‘Eerst even bij Quelle kijken’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in