Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplagen Audax dramatisch gedaald

De oplagen van tijdschriften blijven dalen, de titels van Audax dalen harder dan gemiddeld.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De lezersmarkt voor tijdschriften blijft dalen. In het vierde kwartaal van 2010 daalt de totale betaalde oplage zoals gerapporteerd door Hoi met 2,5 procent van 19,5 miljoen naar 19,0 miljoen. De cijfers zijn vergeleken met dezelfde periode uit het voorgaande jaar. Uitgever van publiekstijdschriften Audax staat op veel steviger verlies ten opzichte van de markt. Alle Audax-titels samen verliezen bijna 11,5 procent. Het zijn vooral de vrouwenbladen uit de Audax-stal die het zwaar te verduren hebben. Vriendin verliest 14 procent (-17.594), Glossy verliest 29 procent (-18.174), AvantGarde verliest 36 procent (-15.121) en Diva gaat zelfs met 46 procent terug (-14.317). De vrouwenbladen als segment dalen ‘maar’ met 2,8 procent. Ook de meeste overige Audax-titels dalen. Opinietijdschrift HP/De Tijd staat op 9 procent verlies en komt uit op minder dan 23 duizend exemplaren. Aktueel MAN zakt met ruim een kwart terug naar iets meer dan 19 duizend. Alleen koningshuizentitel Royalty stijgt in oplage, spectaculair zelfs, met 45 procent naar een kleine 48 duizend.

related partner content for mobile comes here

Het was niet overal kommer en kwel in de uitgeefwereld. G+J boekte succes in het laatste kwartaal. Het wist overall met ruim 8 procent te stijgen. Glamour en Quest liepen weliswaar tegen een bescheiden minnetje aan, maar onder ander National Geographic (plus 5 pct naar 114.257) en Jan (plus 15 pct naar 64.000) trokken G+J ruimschoots in de zwarte oplagecijfers.

Meer over tijdschriftenoplagen in Adformatie van deze week.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in