Overslaan en naar de inhoud gaan

Endorsement branding

Wie er een wereldwijd merkenportfolio op na houdt, kampt altijd met het dilemma: differentiatie of concentratie. Electrolux, marktleider in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Zweedse bedrijf Electrolux is uitvinder van de zelfdenkende stofzuiger, en producent van zulke uit-eenlopende apparaten als koel-kasten, wasmachines en grasmaaiers. Eind 1998 koos het bedrijf voor een nieuwe merkenstrategie: men wilde minder, maar wel sterkere en grotere merken. Toch moest de mogelijkheid tot differentiatie behouden blijven. Er werd besloten tot een tweesporenbeleid: enerzijds een kleiner aantal productmerken krachtig en pregnant in de markt zetten, anderzijds gebruikmaken van de vertrouwenwekkende naam van het bedrijfsmerk Electrolux. Dat alles onder de naam endorsement (letterlijk: ondersteunings-)branding, een concept dat op het Zweedse hoofdkantoor van Electrolux is bedacht, maar dat in feite door giganten als Procter & Gamble en Nestlé al langere tijd met veel succes wordt toegepast. Het houdt onder meer in dat op elk productmerk ook het logo van de onderneming duidelijk aanwezig is. Electrolux heeft bekende namen als AEG en Zanussi onder zijn paraplu, en blijft deze ook als internationale merken positioneren. Maar het bedrijf kent ook een aantal merken die slechts nationaal bekendheid genieten, en deze zullen de komende tijd moeten bewijzen dat ze substantieel bijdra-gen aan de waarde van het concern. Voordat de endorsementstrategie wereldwijd wordt ingezet, is Electrolux in januari 2000 begonnen om de nieuwe aanpak in Oost Euro-pa uit te testen. Inmiddels loopt er een ook project in Groot Brittannië.

related partner content for mobile comes here

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in