Endorsement branding
Het Zweedse bedrijf Electrolux is uitvinder van de zelfdenkende stofzuiger, en producent van zulke uit-eenlopende apparaten als koel-kasten, wasmachines en grasmaaiers. Eind 1998 koos het bedrijf voor een nieuwe merkenstrategie: men wilde minder, maar wel sterkere en grotere merken. Toch moest de mogelijkheid tot differentiatie behouden blijven. Er werd besloten tot een tweesporenbeleid: enerzijds een kleiner aantal productmerken krachtig en pregnant in de markt zetten, anderzijds gebruikmaken van de vertrouwenwekkende naam van het bedrijfsmerk Electrolux. Dat alles onder de naam endorsement (letterlijk: ondersteunings-)branding, een concept dat op het Zweedse hoofdkantoor van Electrolux is bedacht, maar dat in feite door giganten als Procter & Gamble en Nestlé al langere tijd met veel succes wordt toegepast. Het houdt onder meer in dat op elk productmerk ook het logo van de onderneming duidelijk aanwezig is. Electrolux heeft bekende namen als AEG en Zanussi onder zijn paraplu, en blijft deze ook als internationale merken positioneren. Maar het bedrijf kent ook een aantal merken die slechts nationaal bekendheid genieten, en deze zullen de komende tijd moeten bewijzen dat ze substantieel bijdra-gen aan de waarde van het concern. Voordat de endorsementstrategie wereldwijd wordt ingezet, is Electrolux in januari 2000 begonnen om de nieuwe aanpak in Oost Euro-pa uit te testen. Inmiddels loopt er een ook project in Groot Brittannië.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid