Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kritisch op 'duurzaam'

Consumenten staan wantrouwender tegenover duurzaamheidsclaims dan in 2008. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders hebben duurzaamheid minder hoog in het vaandel staan dan een paar jaar geleden. Tegelijkertijd verwachten ze dat duurzame aspecten belangrijker worden. Dat komt naar voren uit het onderzoek 2010, een intiatief van DDB, Intomart GfK en b-open, dat kijkt naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).

related partner content for mobile comes here

De economische crisis en het toegenomen wantrouwen tegen duurzaamheidsclaims maken het moeilijker voor bedrijven om geloofwaardig te zijn. Het onderzoek werd verricht onder 2500 consumenten naar de drivers van een duurzaam imago in 20 branches en voor 180 merken. In 2008 gaf 30 pct van de consumenten aan duurzaam te leven. In 2010 is dit gezakt naar 22 pct. Van alle consumenten vond 77 pct in 2008 nog dat duurzaam ondernemen (zeer) belangrijk is, maar in 2010 is dit gedaald tot 70 pct. Bij een kwart speelt mvo een (zeer) belangrijke rol bij de aankoop van nieuwe producten. Dat was nog 34 pct in 2008.

Nederlanders zien duurzaamheid nog steeds als een verantwoordelijkheid die gedeeld wordt door overheid, bedrijfsleven en consumenten. Maar meer nog dan in 2008 legt de consument die verantwoordelijkheid bij bedrijven neer. Ruim een derde van de Nederlanders wantrouwt claims dat een product ‘maatschappelijke verantwoord’of ‘duurzaam’ is; ze zien duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc. Het is echter de vraag of deze neerwaartse trend door zal zetten.

Volgens Dossier Duurzaam verwachten ruim 6 van de 10 consumenten dat de aandacht voor duurzame aspecten bij de aankoop van producten of diensten de komende twee jaar juist zal toenemen. Vincent van den Berg (DDB): ‘Dit duidt op een tijdelijke dip. De consument legt de lat voor mvo en de manier waarop bedrijven daarover communiceren steeds hoger. Het is dus belangrijker dan ooit om relevant te zijn en onderscheidend.’ Bedrijven zullen gericht moeten inspelen op de mvoaspecten, die per sector verschillen.

Peter Mulder (Intomart GfK): ‘We wisten al dat duurzaamheid een containerbegrip is. Ons onderzoek laat zien welke dimensies in welke sectoren echt van belang zijn.’ Ten tweede moeten bedrijven

zich geloofwaardig en authentiek profileren met mvo.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in