Zo vraagt Greenpeace aandacht voor visserij op haaien


Op de jaarlijkse Shark Awareness Day vraagt milieuorganisatie Greenpeace aandacht voor (over)bevissing op haaien. Vissers vangen haaien in grote delen van de Atlantische Oceaan, waaronder in de wateren van Spanje en Portugal. De vraag naar producten gemaakt van (jonge) haaien neemt volgens Greenpeace nog steeds toe, waardoor haaienvisserij lucratief is. De Europese Unie en landelijke Europese overheden doen volgens de milieuorganisatie te weinig om haaienvisserij te veranderen, wat zou komen door stevige lobby van de vissector. Omdat haaien zelf moeilijk aandacht kunnen vragen voor hun situatie, doet Greenpeace dat.
De milieuorganisatie maakte een animatievideo waarin jonge haaien in zee aan grote vishaken eindigen, waarna ze aan boord van schepen belanden. De video heet The Lonely Shark en wordt vergezeld door het nummer Bloom van de bekende Engelse rockband Radiohead. De campagnevideo is hieronder te bekijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSRapport bij campagne
Naast het verspreiden van de campagnevideo vraagt Greenpeace ook op andere manieren aandacht voor de (over)bevissing op haaien. Zo deelt de milieuorganisatie een eigen onderzoeksrapport van 45 pagina's met bevindingen over de visserij en (juridische) aanbevelingen voor Europese overheden. Waarschuwing vooraf: dit rapport bevat een aantal foto's die als schokkend ervaren kunnen worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid