Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo vraagt Greenpeace aandacht voor visserij op haaien

Een aangrijpende animatievideo begeleid door muziek van Radiohead zet de schijnwerper op bedreigde haaien in de Atlantische Oceaan.
Shuterstock haai
© Afbeelding: Shutterstock
Shuterstock haai
© Afbeelding: Shutterstock

Op de jaarlijkse Shark Awareness Day vraagt milieuorganisatie Greenpeace aandacht voor (over)bevissing op haaien. Vissers vangen haaien in grote delen van de Atlantische Oceaan, waaronder in de wateren van Spanje en Portugal. De vraag naar producten gemaakt van (jonge) haaien neemt volgens Greenpeace nog steeds toe, waardoor haaienvisserij lucratief is. De Europese Unie en landelijke Europese overheden doen volgens de milieuorganisatie te weinig om haaienvisserij te veranderen, wat zou komen door stevige lobby van de vissector. Omdat haaien zelf moeilijk aandacht kunnen vragen voor hun situatie, doet Greenpeace dat. 

related partner content for mobile comes here

De milieuorganisatie maakte een animatievideo waarin jonge haaien in zee aan grote vishaken eindigen, waarna ze aan boord van schepen belanden. De video heet The Lonely Shark en wordt vergezeld door het nummer Bloom van de bekende Engelse rockband Radiohead. De campagnevideo is hieronder te bekijken. 

Rapport bij campagne

Naast het verspreiden van de campagnevideo vraagt Greenpeace ook op andere manieren aandacht voor de (over)bevissing op haaien. Zo deelt de milieuorganisatie een eigen onderzoeksrapport van 45 pagina's met bevindingen over de visserij en (juridische) aanbevelingen voor Europese overheden. Waarschuwing vooraf: dit rapport bevat een aantal foto's die als schokkend ervaren kunnen worden. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in