Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne Keer Diabetes2 Om wint Amsterdamse Communicatie Prijs

Samenwerking Voeding Leeft en bureau The Terrace levert eerste prijs op.
Juryvoorzitter Rutger de Graaf overhandigt de 'versierselen' voor de award aan het project  Keer Diabetes2 Om
Juryvoorzitter Rutger de Graaf overhandigt de 'versierselen' voor de award aan het project Keer Diabetes2 Om
Juryvoorzitter Rutger de Graaf overhandigt de 'versierselen' voor de award aan het project  Keer Diabetes2 Om
Juryvoorzitter Rutger de Graaf overhandigt de 'versierselen' voor de award aan het project Keer Diabetes2 Om

Keer Diabetes2 Om heeft de Amsterdamse Communicatie Prijs gewonnen. Uit de acht finalisten koos de jury het project van Door Voeding Leeft en bureau The Terrace als beste. De prijs werd maandagavond uitgereikt in IJver, in het hart van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.

related partner content for mobile comes here

Keer Diabetes2 Om is een intensieve leefstijlbehandeling voor mensen met diabetes type 2. Na deelname aan het programma gebruikt de helft van de deelnemers minder medicatie én heeft betere bloedwaarden.

Slim ingestoken

De campagne van Keer Diabetes2 richtte zich op de emotionele belofte, namelijk een – nieuw -  leven met veel minder last van klachten. De drijfveren van deelnemers om hun diabetes type-2 ‘om te keren’ stonden daarbij centraal. Waar verlangen ze naar, wat kunnen ze weer als ze niet dagelijks hoeven te dealen met hun diabetes? Acht deelnemers werden daarvoor geportretteerd.

Keer om

De jury vond de campagne slim ingestoken. In taal en beeld werd goed ingespeeld op de doelgroep en een online zelftest was een laagdrempelige manier om de persoonlijke risico’s in  beeld te krijgen. Ook de positieve toon over de gedragsverandering, het design en de timing zorgden dat deze ‘stoere campagne’, in de woorden van de jury, resultaat had.

De zelftest, één van de doelen, is sinds lancering zo’n 600 keer per maand ingevuld. Ook zijn  het aantal aanmeldingen voor het Keer Diabetes2 Om-programma en voor de informatiebijeenkomsten gestegen.

Dampende campagne

Twee andere campagnes dongen in de finale mee om de winst. De verschillen waren miniem. De Vrijheidmaaltijdsoep van Food Cabinet en het Amsterdams 4 en 5 mei Comité wilde gesprekken entameren tussen mensen over vrijheid, uiteraard boven een bord dampende soep.

Het project maakte veel indruk dankzij een geweldige vormgeving die de tijdsgeest van de oorlog wist te vatten. Er werd slim gebruik gemaakt van celebrity endorsement (de recepten van Yvette van Boven en Brandt & Levi), wat ook weer garant stond voor veel publiciteit.

eerlijk zwanger
soepcampagne

Rake, rauwe portretten

Ook de derde finalist Eerlijk Zwanger (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en bureau Richtingmakers) maakte indruk. De campagne wil kwetsbare aanstaande ouders helpen om ook een eventuele schaduwzijde aan iets wat als een roze wolk wordt gezien bespreekbaar te maken.  

Het richt zich dat ze hun zorgen en vragen rond de zwangerschap meer en sneller gaan delen. In hun omgeving, maar ook bij zorgverleners als de verloskundige of de jeugdgezondheidszorg. Dit vanuit het oogpunt en belang van de eerste 1000 levensdagen van een kind. Die zijn cruciaal voor een goede start.

Met rake, soms rauwe, portretten van zwangere stellen werd dit in beeld gebracht. Met weinig budget wisten de campagnemakwers daarmee toch veel mensen te bereiken. 

De jury van de Amsterdamse Communicatie Prijs bestaat dit jaar uit: Rutger de Graaf,  juryvoorzitter en docent UvA, Corien Niezing, Directeur Communicatie & Reputatie Randstadgroep, Jasper Mulder, journalist bij Adformatie en grafisch ontwerper Josta Bischoff van Tulleken.

 

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in