Campagne Keer Diabetes2 Om wint Amsterdamse Communicatie Prijs
Keer Diabetes2 Om heeft de Amsterdamse Communicatie Prijs gewonnen. Uit de acht finalisten koos de jury het project van Door Voeding Leeft en bureau The Terrace als beste. De prijs werd maandagavond uitgereikt in IJver, in het hart van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.
Keer Diabetes2 Om is een intensieve leefstijlbehandeling voor mensen met diabetes type 2. Na deelname aan het programma gebruikt de helft van de deelnemers minder medicatie én heeft betere bloedwaarden.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamSlim ingestoken
De campagne van Keer Diabetes2 richtte zich op de emotionele belofte, namelijk een – nieuw - leven met veel minder last van klachten. De drijfveren van deelnemers om hun diabetes type-2 ‘om te keren’ stonden daarbij centraal. Waar verlangen ze naar, wat kunnen ze weer als ze niet dagelijks hoeven te dealen met hun diabetes? Acht deelnemers werden daarvoor geportretteerd.
De jury vond de campagne slim ingestoken. In taal en beeld werd goed ingespeeld op de doelgroep en een online zelftest was een laagdrempelige manier om de persoonlijke risico’s in beeld te krijgen. Ook de positieve toon over de gedragsverandering, het design en de timing zorgden dat deze ‘stoere campagne’, in de woorden van de jury, resultaat had.
De zelftest, één van de doelen, is sinds lancering zo’n 600 keer per maand ingevuld. Ook zijn het aantal aanmeldingen voor het Keer Diabetes2 Om-programma en voor de informatiebijeenkomsten gestegen.
Dampende campagne
Twee andere campagnes dongen in de finale mee om de winst. De verschillen waren miniem. De Vrijheidmaaltijdsoep van Food Cabinet en het Amsterdams 4 en 5 mei Comité wilde gesprekken entameren tussen mensen over vrijheid, uiteraard boven een bord dampende soep.
Het project maakte veel indruk dankzij een geweldige vormgeving die de tijdsgeest van de oorlog wist te vatten. Er werd slim gebruik gemaakt van celebrity endorsement (de recepten van Yvette van Boven en Brandt & Levi), wat ook weer garant stond voor veel publiciteit.
Rake, rauwe portretten
Ook de derde finalist Eerlijk Zwanger (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en bureau Richtingmakers) maakte indruk. De campagne wil kwetsbare aanstaande ouders helpen om ook een eventuele schaduwzijde aan iets wat als een roze wolk wordt gezien bespreekbaar te maken.
Het richt zich dat ze hun zorgen en vragen rond de zwangerschap meer en sneller gaan delen. In hun omgeving, maar ook bij zorgverleners als de verloskundige of de jeugdgezondheidszorg. Dit vanuit het oogpunt en belang van de eerste 1000 levensdagen van een kind. Die zijn cruciaal voor een goede start.
Met rake, soms rauwe, portretten van zwangere stellen werd dit in beeld gebracht. Met weinig budget wisten de campagnemakwers daarmee toch veel mensen te bereiken.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid