Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier: zuivel is niet zo zuiver als we denken

In een tv-campagne onthult Wakker Dier vandaag een aantal ongemakkelijke feiten over het leed van melkkoeien
Verzwakte melkkoe
Verzwakte melkkoe

'Een koe kan wel twintig jaar worden, maar ze moet gemiddeld al rond haar zesde verjaardag naar de slacht. Dan is ze al op, uitgemolken,' zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. 

related partner content for mobile comes here

Niet zuiver

'Er is erg weinig wetgeving die koeien beschermt. Zo zijn er geen regels over leefruimte, weidegang, of stalinrichting. Omdat er amper regels zijn, is het verschil tussen boerderijen groot. Hilhorst: 'Zuivel is niet zo zuiver als de meeste mensen denken. Er zijn verantwoorde boeren, maar er zijn ook veel boerderijen waar het welzijn ver onder de maat is.'

'Het wordt tijd dat we beter voor koeien gaan zorgen'

Met de nieuwe campagne wil Wakker Dier Nederland wakker schudden. In de commercial zijn onder andere beelden te zien die legaal in de afgelopen twee jaar zijn gefilmd in Nederlandse stallen. Hilhorst: 'Ook dit is de Nederlandse melkindustrie. Dun, kreupel, vermoeid: het wordt tijd dat we beter voor koeien gaan zorgen.'

Keurmerken

Wakker Dier raadt consumenten en bedrijven aan om in ieder geval biologische melk of melk met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming als minimum te hanteren. Zo staan biologische koeien aanzienlijk meer in de wei en hebben Beter Leven-koeien onder andere een beter ingerichte stal. Beide maatregelen verkleinen de kans op ontstekingen, wonden en ziekten. Hilhorst: “Of vervang koemelk door plantaardige zuivel. Dan weet je zeker dat je niet meedoet aan koeienleed.' 

Bekijk hieronder de campagnefilm

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in