Overslaan en naar de inhoud gaan

's Werelds grootste adverteerders stopten reclame Rusland, alleen Chinese Alibaba en Tencent niet

Sommige merken staakten hun advertising vanwege problemen in de toeleveringsketen en niet zozeer uit principiële redenen.
Reclamebord Coca-Cola in Moskou, op de voorgrond de Krymsky-brug
Reclamebord Coca-Cola in Moskou, op de voorgrond de Krymsky-brug
© Shutterstock
Reclamebord Coca-Cola in Moskou, op de voorgrond de Krymsky-brug
Reclamebord Coca-Cola in Moskou, op de voorgrond de Krymsky-brug
© Shutterstock

Van de 20 grootste wereldwijde adverteerders in de ranglijst van het Amerikaanse advertisingtitel Ad Age zijn er 18 gestopt met adverteren in Rusland of hebben er hun activiteiten gestaakt. Twee bedrijven hebben dat niet gedaan, niet toevallig de Chinese merken Alibaba en Tencent. 

related partner content for mobile comes here

Een deel van de merken is overigens met adverteren gestopt vanwege praktische problemen, zoals de gestokte aanvoer van producten. Zo laat automerk Toyota weten niet meer te adverteren door problemen in de toeleveringsketen, en niet zozeer vanwege de invasie van Oekraïne.

Ook de De World Federation of Advertisers ziet een advertentieboycot van de grootste merken. De WFA riep leden op om 'reclame in Rusland te heroverwegen' en hield een peiling onder 31 leden die samen 43 miljard dollar aan wereldwijde advertentie-uitgaven vertegenwoordigen. Daaruit blijkt dat 'drie op de vier hun uitgaven verplaatst, verlaagd of helemaal hebben gestopt'. 

Lees ook: 
Rusland dreigt merken als Coca-Cola, McDonald’s, Ikea met inbeslagnames en arrestaties
Update Oekraïne: het laatste merken-, media- en communicatienieuws rond de oorlog 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in