Overslaan en naar de inhoud gaan

Rutgers start campagne tegen victim blaming

“Zie je victim blaming? Zeg er wat van!”

Veel slachtoffers van seksueel geweld krijgen te maken met victim blaming. Dit kan ervoor zorgen dat zij zich opnieuw slachtoffer voelen en zelfs last krijgen van psychische problemen. Uit onderzoek, in opdracht van Rutgers, blijkt dat het merendeel van de jongeren het niet de schuld vinden van het slachtoffer bij fysiek of seksueel geweld. Toch komt victim blaming nog veel voor. Daarom lanceren Rutgers en Atria de campagne: “Zie je victim blaming? Zeg er wat van”. Victim blaming is onderdeel van de campagne “Generatie.. Ja ..en?” die in 2019 in samenwerking met Rutgers en Atria is gelanceerd.

related partner content for mobile comes here

#ZegErWatVan

Rutgers en Atria roepen jongeren op zich uit te spreken als ze victim blaming zien en het voor het slachtoffer op te nemen. De campagne geeft jongeren een duidelijk handelingsperspectief hoe zij kunnen reageren wanneer ze victim blaming zien. De campagne laat jongeren video's zien waarin duidelijk wordt wat victim blaming is en hoe je er iets van zegt als je het ziet. 

Doordat victim blaming vaak gebeurt in appgroepen zoals WhatsApp en Telegram vraagt het om een eigen aanpak. Jongeren kunnen op generatiejaen.nl speciale GIF- en stickersets downloaden om te reageren op victim blaming.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in