Overslaan en naar de inhoud gaan

Movisie, 113, COC en ministerie van VWS introduceren #Kweetnie voor LHBTIQ+-jongeren

De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.
Still van de campagne.
Still van de campagne.

LHBTIQ+-jongeren denken vier tot vijf keer vaker aan zelfmoord dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten. Daarnaast is het mogelijk dat jongeren twijfelen over hun seksuele geaardheid en daar onzeker over worden. Daarom komen Movisie, 113 Zelfmoordpreventie, COC Nederland en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met een campagne om dit onderwerp bespreekbaar te maken en de acceptatie van seksuele diversiteit te bevorderen.

related partner content for mobile comes here

De campagne bestaat uit de hashtag #Kweetniet, video’s, uitingen via social media en een website. Bekende YouTubers als Jessie Maya en Rutger Vink delen via de hashtag hun eigen verhaal. Via Instagram gaan ze met volgers in gesprek. De initiatiefnemers van de campagne hebben ook een website gelanceerd waar jongeren en ouders tips, informatie en verhalen van LHBTIQ+’ers kunnen vinden. Zangeres Merol is de voice-over van deze campagne.

Staatssecretaris Paul Blokhuis stelt dat levens kunnen worden gered als er wordt gepraat over onzekerheden en seksuele oriëntatie. ‘Jongeren die erachter komen dat ze misschien niet heteroseksueel zijn, kunnen het gevoel hebben er niet bij te horen. Zij zitten soms zo met zichzelf in de knoop dat ze niet weten hoe het verder moet. Door met elkaar te praten kunnen jongeren op hun gemak worden gesteld. Daarmee voorkom je negatieve gedachten en kan ook sneller actie worden ondernomen als er bijvoorbeeld suïcidale gedachten zijn.’

Joeri Jansen, creative director van Roorda Reclamebureau: ‘Onzekerheid en twijfel horen bij opgroeien Toch lijden veel jongeren onder deze twijfel als deze twijfel hun seksuele oriëntatie betreft. Met #Kweetnie omarmen we die twijfel. In de campagne vertellen rolmodellen over de periode dat zij in twijfel leefden en hoe zij door de twijfel te accepteren uiteindelijk zichzelf ontdekt hebben en hoe hun omgeving hierop reageerde.’

Video's van de campagne.

Credits:

Bureau: Roorda Reclamebureau
Account: Charlotte Mattijssen, Marleen Delisse
Strategie: Floor Busch 
Creatie: Tom van der Veldt, Dyon Ruiter en Joeri Jansen
Manager digital: Alex de Kok
Social media manager: Bonnie van den Heuvel
Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffer
Bureau producer: Rosalie Sentse
Productie video’s: Transketeers, Robin Engbrenghof en Jaap van Eyck 
Animatie: Jagthund
Geluidstudio: SoundCircus
Media: Initiative Media 
Opdrachtgever: Jeanette Cantrijn-van Roomen, Gonne Kelder (ministerie van VWS)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in