Overslaan en naar de inhoud gaan

Hill & Knowlton-zwaargewichten Ingo Heijnen en Ariën Stuijt beginnen eigen bureau

Met Duke Strategies willen ze bestuurders helpen om strategische beslissingen en keuzes ‘stakeholderproof te maken’.
Ariën Stuijt (l) en Ingo Heijnen
Ariën Stuijt (l) en Ingo Heijnen
Ariën Stuijt (l) en Ingo Heijnen
Ariën Stuijt (l) en Ingo Heijnen
  • De oprichters zijn afkomstig van Hill & Knowlton, waar zij beeldbepalende adviseurs waren
  • Duke Strategies gebruikt AI-systemen om stakeholders en hun standpunten en drijfveren in kaart te brengen
  • Bas van ’t Wout, Pieter Cobelens en Thomas Tindemans verbinden zich als expert partners

Ingo Heijnen en Ariën Stuijt zijn een een nieuw adviesbureau begonnen, Duke Strategies. Dit adviseert op het snijvlak van bedrijfsstrategie en corporate affairs.

related partner content for mobile comes here

De oprichters zijn afkomstig van Hill & Knowlton, waar zij beeldbepalende adviseurs waren. Ingo Heijnen werkte – met een tussenstap van drie jaar – sinds 1994 voor het communicatieadviesbureau, laatstelijk als voorzitter van de ‘board’ en strategy director. Stuijt was 17 jaar voor Hill & Knowlton werkzaam als adviseur en strateeg.

Met hun nieuwe bureau, dat is gevestigd in Den Bosch, willen Stuijt en Heijnen bestuurders helpen om hun strategische beslissingen en keuzes ‘stakeholderproof te maken’.

Heijnen: ‘Dat betekent dat wij de motivatie achter keuzes scherp bevragen en adviezen doen die erop zijn gericht om die beslissingen of het beleid geloofwaardig en acceptabel te maken voor interne en externe stakeholders.’

In hun jarenlange adviespraktijk zijn de oprichters van Duke Strategies regelmatig situaties tegengekomen waarin twijfelachtige strategische beslissingen toch 'aan de man' moesten worden gebracht, zonder te kijken naar de strategie of beleid zelf. Hierbij ging het bijvoorbeeld om onderwerpen als niet goed uit te leggen overnamedeals, bonusuitkeringen aan falende bestuurders of problematische productsamenstellingen.

Kritisch kijken

Ariën Stuijt: ‘Stakeholders prikken door de onzin heen, waarna je meteen moet gaan repareren.’

Dat is zeker nu een probleem volgens Stuijt, omdat van bestuurders verwacht wordt dat hun beslissingen verantwoord en uitlegbaar zijn en de belangen van zoveel mogelijk stakeholders dienen. ‘Daar wordt heel kritisch naar gekeken en daar zul je dus rekening mee moeten houden.’

Intelligence en analyse is een belangrijke basis voor het werk van de adviseurs van Duke Strategies. Daartoe beschikt het bureau onder andere over AI-systemen die in staat zijn stakeholders, en hun standpunten en drijfveren in kaart te brengen.

Advertentie

Expert-partners 

Ze hebben zich verzekerd van toegang tot een aantal 'expert partners' en van een internationaal bereik door affiliatie met het Europese netwerk van Paritee.

Bij de start zijn dat Bas van ’t Wout, voormalig VVD-kamerlid, staatssecretaris en minister, Pieter Cobelens, generaal-majoor b.d. en voormalig directeur van de Militaire Inlichtingendienst, en EU-expert en Brussel-kenner Thomas Tindemans.

Internationaal netwerk

Duke Strategies heeft zich ook verzekerd van internationaal bereik. Als 'affiliate partner' van de Paritee groep beschikt het bureau over ondersteuning in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië. In de VS werkt Duke Strategies samen met het bureau Strait Insights.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in