Vorig jaar november werd LINDA.tv al aangekondigd op de najaarspresentatie van Sanoma/SBS. Komend najaar wordt het gelanceerd: een platform (te zien op alle devices) met relevante videocontent voor de Linda.-doelgroep.
Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur en creatief directeur Linda.: ‘We kijken steeds minder lineaire tv. De manier waarop we televisie kijken verandert en videocontent is sterk in opkomst. Maar ondanks dat missen we ook wel eens relevante content. Zoals we LINDA.nieuws zijn begonnen uit customer frustration willen we nu LINDA.tv brengen. Het is toch een beetje het fear of missing out gevoel. Je hebt gisteravond een fragment gemist op tv waar iedereen het over heeft of hebt een bepaalde video die je kan interesseren niet gezien. En het is best irritant als je er de volgende dag bij de koffieautomaat niet over mee kunt praten.’
LINDA.tv wil je daarbij helpen door de ideale mix samen te stellen. De redactie selecteert dagelijks de beste video’s voor je. Dan moet je denken aan televisiefragmenten van verschillende zenders (en niet hele programma’s) aangevuld met eigen videocontent. Het betekent bijvoorbeeld dat je dat ene fragment uit DWDD, of een scène uit een documentaire of serie voorgeschoteld krijgt op LINDA.tv. Mag je zomaar fragmenten plaatsen van tv-content? ‘Ik was onlangs op de tv-beurs in Cannes en toen ik daarover vertelde, kreeg ik twee soorten reacties: “hoe zit het met de rechten” en “dat is goede marketing voor mijn programma”. We gaan er gewoon slimme afspraken over maken. Stel dat je een fragment uit DWDD neemt en je linkt en verwijst bijvoorbeeld door naar de hele uitzending, dan zullen ze dat alleen maar fijn vinden. Het is extra promotie voor hun programma en als kijkers de reguliere uitzending hebben gemist, krijgt deze alsnog extra aandacht. Dat hoort ook echt bij het nieuwe tv-kijken: wij kunnen ook echt iets voor al die zenders betekenen.’
Betaalde VOD-dienst
LINDA.tv wordt een betaalde video on demand dienst. De app en site worden op 21 oktober gelanceerd. Het abonnement is de eerste twee maanden gratis. Een Linda. magazine abonnee betaalt uiteindelijk 10 euro voor een heel jaar en niet-abonnees kost het 3,50 euro per maand. Native content is er ook te zien op LINDA.tv, mits relevant voor de doelgroep. Prerolls krijgen de gebruikers niet voorgeschoteld. ‘Wij zullen dat zelf niet doen. Ik vind een preroll consumentje pesten. Ik geloof ook niet in deze manier van reclame maken. Dat is eindig.’
LINDA.tv krijgt met Jossine Modderman dezelfde hoofdredacteur als LINDA.nieuws. Zij wordt ondersteund door Margot Jamnisek, die nu nog chef redactie is van het magazine. ‘LINDA.nieuws is ons gratis platform en dat zal iets overlap hebben met LINDA.tv. Wij verwachten dan ook wel enige conversie vanuit de gratis site.’
Over het aantal abonnees dat LINDA.tv na enige tijd moet halen, doet Van der Bijl geen uitspraken. ‘Het is een spannend product en een flinke investering. Het is tot nu toe nog weinigen gelukt een betaald onlne videomodel winstgevend te maken. Maar ik zou zélf voor dit product betalen. Je hoeft geen tijd meer te besteden aan het zoeken van video’s en je kunt meteen meepraten. Het moet makkelijk tot je komen. Maar we leggen de lat hoog. LINDA.tv moet héél goed zijn. Zo goed dat íedereen het wil.’
Jildou van der Bijl