Van korting op een dagje uit tot de organisatie van de Qmusic Foute Party. Hoewel DPG Media vooral bekendstaat om haar kranten, magazines, nieuwstitels en radio, houdt het mediabedrijf zich ook bezig met e-commerce. Zo verkoopt zij jaarlijks miljoenen tickets voor vrijetijdsbestedingen én organiseert het bedrijf grootse evenementen. Van Libelle Zomerweek tot de vt wonen&design beurs. Maar wat is de strategie achter deze activiteiten? En hoe bouwt DPG Media langdurige partnerships op? Wij spreken met Ronald Griffioen, Director Commerce & Events, en Ingrid van Schooten, Director Events.
Wat verstaan jullie onder e-commerce-activiteiten?
Griffioen: “Elke mediatitel heeft een eigen webshop, zoals de NUshop, de AD webwinkel of de Donald Duck Shop. Via onze titels bieden we de meer dan 13 miljoen gebruikers een leuk extraatje. Dit doen we door samen te werken met partners zoals Stage Entertainment, SnowWorld en de NH Hotel Group, die onze gebruikers voordelen bieden op het gebied van vrijetijdsbestedingen. Of het nu gaat om een dagje pretpark, een korte citytrip of het bezoeken van een theatervoorstelling, bij ons kunnen ze voordelige tickets kopen. Deze zijn vaak geldig op rustigere tijden en dagen, waardoor onze partners de daluren kunnen opvullen. Daarnaast bouwen we aan nieuwe platformen die perfect aansluiten bij onze missie om mensen te informeren, inspireren en entertainen, zoals leukstetickets.nl en luisterboekplatform fluister.nl.”
Naast het verkopen van tickets voor andere partijen, organiseren jullie ook zelf evenementen. Wat is jullie strategie daarachter?
Griffioen: “Enkele van onze titels, zoals Libelle en de bekende woonbladen, waaronder vtwonen, organiseren jaarlijks hun eigen evenementen. Evenementen als de Libelle Zomerweek, vt wonen&design beurs, Tina Festival, Margriet Winterfair en Qmusic Foute Party zijn echt iconisch, als je het mij vraagt. Deze vormen een perfecte verlenging van onze merken en trekken een specifieke doelgroep aan. Met deze evenementen kunnen we onze mediamix uitbreiden en direct communiceren met de doelgroep. Uiteraard doe ik dit niet alleen, maar samen met mijn collega Ingrid van Schooten en haar bevlogen team.”
Ingrid, als Director Events ben jij verantwoordelijk voor deze evenementen, die door tienduizenden mensen worden bezocht. Wat is de rol van deze evenementen binnen DPG Media?
Van Schooten: “Naast het dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse contact online en in print, is het als mediamerk fantastisch om de doelgroep live te ontmoeten. Vooral sinds de pandemie is duidelijker geworden hoe belangrijk het is om persoonlijk contact te hebben met je dierbaren of gelijkgestemden. Om die reden willen steeds meer merken hun naam aan onze evenementen verbinden en daar zichtbaar zijn.”
Waarom is het interessant voor merken om hun naam te verbinden aan jullie evenementen?
Van Schooten: “De redacties van onze titels staan continu in contact met de lezer of luisteraar. We weten precies wat hen raakt, beweegt en activeert. Daarmee hebben we voor elk evenement een heel duidelijk beeld van onze doelgroep. Voor bijvoorbeeld de Libelle Zomerweek en Margriet Winterfair zijn dit vrouwen in drie verschillende generaties, van 25 tot 75 jaar. Met de vt wonen&design beurs richten we ons vooral op actieve woonconsumenten met een eigen woning. En het Tina Festival organiseren we voor meisjes van 7 tot 16 jaar. Dankzij onze jarenlange ervaring weten we als geen ander hoe wij hen kunnen activeren."
Hoe zorg je ervoor dat de aanwezigheid van de merken van toegevoegde waarde blijft?
Van Schooten: “Onze evenementen vormen een aanvulling op de één-op-één communicatiemogelijkheden binnen DPG Media. Maar, we blijven kritisch. Een livepresentatie op een evenement is bijvoorbeeld een heel directe vorm van interactie. Dat is ook het vertrekpunt, maar de inhoud daarvan moet goed zijn en daarvoor is tijd en energie nodig. Daarnaast bieden we per evenement en merk op maat gemaakte mediapakketten aan. Hierbij kun je denken aan een speciale TikTok-story, digitale aanwezigheid en live verslaggeving vanaf de beursvloer. Merken adverteren ook vaak rondom het evenement en plaatsen een 'sticker' op hun uitingen waarin ze consumenten oproepen elkaar te ontmoeten tijdens het evenement. Als merk voeg je dan ook echt iets toe aan het evenement.”
Waarin onderscheiden jullie evenementen zich van andere evenementen, zoals de Huishoudbeurs?
Van Schooten: “DPG Media is een mediabedrijf waar consumenten en bedrijven elkaar op vele verschillende manieren kunnen tegenkomen. In de magazines en online, maar dus ook op onze evenementen. Daarbij verbinden wij onze mediamerken aan de evenementen. Je beleeft als bezoeker het merk live. Rubrieken uit het magazine of van de digitale uitgave worden live gebracht. Het is een feest van herkenning. Ik gun iedereen de energie en interactie die bezoekers en onze partners op het evenement, maar ook in de weken ervoor en daarna ervaren. Vooruitblikken, voorpret, live momenten, nagenieten, terugblikken. De content die je op een event kunt maken als merk is eindeloos. En dat is geen overbodige luxe in een tijd waarin je 365 dagen per jaar in contact met je fans en klanten moet zijn.”
Ronald, heb je nog een tip voor merken die overwegen om evenementen op te nemen in hun marketingstrategie?
Griffioen: “De belangrijkste tip die ik kan geven, is dat merken duidelijke doelen moeten stellen, een mooie aansluiting moeten vinden met de titel die het evenement organiseert en de agenda van hun beste mensen moeten blokkeren voor die dagen. Met de beste mensen op je stand en een goede boodschap is succes gegarandeerd.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!