Gastblog door Nicolas Roope, juryvoorziter en oprichter van de Lovie Awards en creatief directeur van POKE, Londen.
Van het aanhouden van een taxi, het reserveren van een plek in het restaurant tot en met het aan huis laten bezorgen van je boodschappen; nog maar bijzonder weinig bestel je tegenwoordig niet on-demand.
Als we kijken naar de winnaars van de Lovie Awards dit jaar – maar ook naar apps die we zelf gebruiken – dan tekent zich een groeiende trend af. Een trend rond diensten die mogelijk zijn door gebruik van nieuwe technieken die worden ingezet om de consument bijna alles uit handen nemen. ‘At your service’ noemen we deze trend; het is dit jaar het thema voor de Lovie Talks tour die ons voert langs een aantal leidende Europese digitale bureaus met wie we inzichten delen rond digitale trends.
‘At your Service’ slaat niet alleen op dedicated apps van startups (denk Hailo, Jinn, Airbnb en Ocado); ook merken en grote bedrijven die niet bekend staan als ‘internet bedrijven’ springen in op het gegeven dat consument verwachten dat digitale techniek elk facet van het leven gemakkelijker maakt. Hoe meer we de trend bestudeerden, hoe meer we ervan overtuigd raakten dat dit enorme implicaties heeft, zowel voor bedrijven als consumenten.
Voor voorbeelden hoeven we niet verder te kijken dan de winnaars dit jaar bij de Lovie Awards. Zoals Try My Hybrid, dat is bekroond in de categorie Best Social Media Campagne (zilver). Met deze - door Saatchi & Saatchi voor Toyota Noorwegen ontwikkelde – dienst, kunnen eigenaars van een Toyota hybrid via het web of een mobiele app een testrit in hun auto aanbieden aan mensen in hun omgeving.
Wie een hybrid eigenaar kent, begrijpt waarom de campagne succesvol was. Hybrid rijders laten graag zien hoe goed hun auto is, dus animo voor deelname genoeg. Maar het was de eenvoudige, naadloos werkende consumenten interface die ervoor zorgde dat Toyota tien keer zoveel aanmeldingen voor een testrit kon noteren als gebruikelijk.
Een geweldig voorbeeld is ook online retailer ASOS, dit jaar winnaar (brons) met ASOS Google Helpouts. Met deze dienst konden ASOS klanten deelnemen aan videochat sessies waarin ze stijladvies kregen van een personal stylist door gebruik te maken van de bèta-versie van Google Helpouts. Resultaat: een spectaculaire 243% groei in traffic, en 84% van de Helpouts bezoekers werd klant.
En dan is er All Things Hair, tweevoudig Lovie winnaar - Best Native Advertising (brons) en Best Entertainment (goud) - in de categorie Social. All Things Hair, in opdracht van Unilever ontwikkeld door Razorfish, is een ‘shoppable’ Youtube kanaal met style- en productsuggesties van enkele prominente video bloggers op het gebied van beauty bezoekers, onder wie grootheden als Zowella en Holly Samanthaa. Zowel een geweldige service voor consumenten, als een prima vehicle voor het vermarkten en verkopen van Unilever producten.
Waar deze trend aan de ene kant een uitdaging biedt voor bestaande bedrijven die vanuit het verleden niet gewend zijn om te concurreren in de service economie, is de geboden kans om mensen te verrassen met nieuwe diensten en zodoende een totaal nieuw smartphone gebruikend en web georiënteerd publiek aan te spreken, zelfs nog groter.
Voor behind the scenes bij de Lovie winnaars van dit jaar, zie de ‘Lovie Letters, Presented bij Google’ die zojuist zijn gelanceerd op www.lovielettters.eu.
Een ‘At your Service’ whitepaper verschijnt binnennkort op Lovieawards.eu.
Het overzicht met de Nederlandse Lovie winnaars werd eerder op Adformatie geplaatst.