Het recent gepubliceerde Europese e-commerce rapport bewijst de gigantische groei van de online omzet van B2C-producten en –diensten. In 2013 groeide de Europese omzet met 16,3% ten opzichte van een jaar eerder. Nederland staat op de vijfde plaats van meest volwassen e-commerce-landen. Volgens de M-commerce Monitor maakte in Nederland in het laatste kwartaal van 2013 de online consumentenbestedingen via smartphone en tablet maar liefst 12 procent uit van de totale e-commercemarkt in Nederland. In verband met de m-commerce van de toekomst valt steeds weer het begrip iBeacon. Dat is een technologie die oorspronkelijk door Apple is ontwikkeld. iBeacons zijn kleine zendertjes die via BLE (Bluetooth Low Energy) met een smartphone in contact kunnen komen. Vanwege de beperkte reikwijdte tot 50 meter worden de zendertjes vooral binnen gebruikt. Door verschillende modules is een zeer nauwkeurige locatiebepaling (ongeveer 20 cm) en gegevensuitwisseling mogelijk.
Interactie op locatie
Op het gebied van locatiegebaseerde marketing wordt de iBeacon-technologie door toonaangevende deskundigen als de volgende revolutionaire stap op het gebied van m-commerce gezien. iBeacons zorgen namelijk voor belangrijke inzichten in het gedrag van de consument door zeer nauwkeurige plaatsbepaling en gerichte interactie. Deze elementen zijn vooral voor de detailhandel erg aantrekkelijk. Als een winkel iBeacons gebruikt, kan de klant met een app op zijn smartphone inchecken in de winkel. Daar ontvangt hij bijvoorbeeld een persoonlijke begroeting, wordt geattendeerd op relevante acties en aanbiedingen in de winkel en vervolgens via de app naar het rek met het gezochte product geleid. Bij Apple bestel je nu al ter plekke het product met een simpele druk op de knop in een app. iBeacons kunnen als fuik dienen om van bezoekende consument een klant te maken. Daarnaast kan de technologie ook gebruikt worden voor het activeren van mensen, verspreiden van virals en social business.
Een vreemde is wellicht een vriend die je nu nog niet kent
Tot nu toe waren bezoekers van een winkel voor veel winkeliers anonieme personen van wie alleen de daadwerkelijke aankopen bekend waren. Met de iBeacon-technologie kan aan iedere klant een profiel met interesses, wensen en betalingsvoorkeuren worden gekoppeld. Deze verzamelde informatie kan een winkeleigenaar gebruiken om op de klant afgestemde reclame te plaatsen en de klant tijdens zijn bezoek aan de winkel van interessante extra informatie te voorzien, zoals verwijzingen naar kortingen, aanbiedingen, etc. Er zijn ook bezwaren tegen deze laagdrempelige verspreidingsmogelijkheden van iBeacons: met een sterke uitbreiding van het aantal berichten dat een winkelbezoeker op zijn smartphone ontvangt, neemt ook het risico van zowel privacyschending als spamberichten toe. Bovendien kan de overspoeling met aanbiedingen, kortingsbonnen etc. de consument verwarren en zelfs doen afzien van het gebruik van de technologie (of deze winkel in het geheel?). Het systeem zal alleen functioneren als de klant daadwerkelijk relevante inhoud en concrete meerwaarde ontvangt.
Eerste indruk telt
De uitdaging ligt in het overtuigen van de gebruikers. Alleen dan kan de techniek zich breed verspreiden. Een voordelige integratie van de fysieke winkels in de digitale wereld is de volgende logische stap in de digitalisering. En dat is zowel een kans als een bedreiging. De iBeacon-technologie biedt in ieder geval de mogelijkheid om marketing in de fysieke winkels te veranderen en gedeeltelijk over te brengen naar de digitale wereld. Een positieve eerste ervaring met de technologie om de angst weg te nemen bij klanten is cruciaal, maar kan resulteren in baanbrekende nieuwe winkelervaringen voor de consument en meer winst voor de winkelier. En dat is volgens deskundigen het laatste ontbrekende puzzelstukje in de marketing voor een allesomvattend omnichannelmodel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!