De najaarscijfers laten zien dat Radio 538 stappen blijft maken, Qmusic ondanks een daling in aandeel zijn tweede plek verstevigt en NPO 3FM verder wegzakt. Ook Sky Radio incasseert een daling, terwijl Radio Veronica en Radio 10 in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep winst boeken.
Radio 538 verstevigt zijn marktpositie met een aandeel van 17,17 (was in dezelfde periode een jaar eerder 16,9, index 105). Qmusic ziet het marktaandeel dalen van 15,8 naar 13,7 (index 87) en de nummer 3 NPO 3FM blijft fors inleveren: van 16,1 naar 12,6 (index 78).
Ook Sky Radio valt terug en gaat van 9,8 naar 8,8 procent marktaandeel (index 90). De nummer 5 NPO Radio 2 weet nog niet te profiteren van de nieuwe (ochtend)programmering en gaat van 7,5 naar 7,4 procent (index 99).
De grootste stijgers in index zijn Radio Veronica en Radio 10. Radio Veronica gaat van 5,4 naar 6,8 procent (index 126) en Radio 10 gaat van 4,3 naar 6,4 (index 149).
Een andere opvallende stijger is Slam!, dat van 2,3 naar 3,0 gaat.
10+
In 10+ zijn de verschuivingen bovenin minder groot. Radio 538 blijft marktleider met 11,5 procent (was 11,4, index 101), Qmusic gaat van 9,9 naar 9,7 procent (index 9,7) en ORN van 9,6 naar 9,5 (index 99).
Menno Koningsberger, algemeen directeur 538Groep: ‘We kijken terug op een goed jaar. Radio 538 heeft de positie van marktleider verder weten uit te bouwen. We zien bij Radio 538 vooral een sterke stijging in de kerndoelgroepen 20-34 en 20-49 jaar. SLAM! kreeg een nieuwe identiteit en vormgeving en richt zich hiermee nog meer op de digitale generatie. Het bouwen aan sterke merken, interactie met onze luisteraars, digitale innovatie en vernieuwde samenwerkingen met partners staan ook in 2016 voorop.’
Alle cijfers staan hier.