Wie hebben invloed in het online energiedebat?

Het energiedebat speelt zich voor een groot deel af via online en social media. Wie zijn de invloedrijkste bloggers en twitteraars in dit debat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Shell-uitgave Shell Venster (1-2014) stelt Jan Sjerps, consultant bij PACT Public Affairs en hoofdredacteur van dat de fossiele sector nog zoekende is naar een goede omgangsvorm met social media. Smaakmakers in het online debat zijn met name te vinden in het Binnenhof en Brussel, zoals alle Kamerleden met energie in de portefeuille (oa Jan Vos – PvdA  en Stientje van Veldhoven, D66 ) en experts bij NGO’s, energieleveranciers, natuur- en milieuorganisaties en  kennisinstituten.  Met onderwerpen die variëren van duurzame energie, energietransitie, CO2handel, CCS tot schaliegas. En er zijn vele  activisten met eigen blogs, zoals Jeroen Haringman over zonne-energie, op .

Sjerps noemt Jan Rotmans, , hoogleraar transitiekunde en oprichter DRIFT en Urgenda als invloedrijkste opinieleider in het energiedebat.

De grote corporates zijn vooral gericht op het zenden van eigen informatie, aldus Sjerps. In het recente schaliegasdebat werd de publieke opinie dan ook bepaald door opponenten die zich zeer snel wisten te organiseren in platforms en daardoor snel aansluiting vonden bij partijen als  en Milieudefensie (met Geert Ritsema als campagneleider energie, ).  is een van de koplopers in dit debat.

Twitter vooral voor werving en marketing
Grote corporates zetten Twitter met name in voor werving, educatie en marketing. Shell geeft aan het energiedebat vooral te volgen, online en offline. Het is volgens de woordvoerder lastig om mee te gaan in het debat op social media, &;zeker op zo’n ‘snel’ medium als Twitter&;.

Shell bijvoorbeeld telt wereldwijd 15 corporate Twitter-accounts, zoals -Careers, en . In  Nederland zijn er ,  en twittert president-directeur Dick Benschop via . Benschop blogt ook op Energiepodium.nl.

Linkedin wordt meer ingezet als plek voor debat en kennisuitwisseling, aldus de Shell-woordvoerder. De Linkedingroep telt inmiddels 12.000 leden. De meest komen uit de VS, gevolgd door de Nederlandse deelnemers.

Op Facebook telt Shell meer dan 4,8 miljoen volgers op het . Bijna 80.000 mensen delen hier ook informatie met elkaar, aldus Shell.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie