Week van de buitenreclamereclame

JCDecaux kreeg het aan de stok met de DM-vereniging, Interbest kleedt een dikzak uit. ‘Alle aandacht is welkom.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Hier had uw reclame kunnen hangen’ en andere ‘Ziet u wel dat het werkt-varianten’, ze zijn vaak te zien op de momenten dat buitenreclame-exploitanten niet helemaal zijn volgeboekt. De vraag is of het zwaktebod is (‘ze zijn niet volgeboekt’) of juist een geloof in het eigen medium. Feit is dat het JCDecaux best goed uitkwam dat de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven (Mail DB), in het geweer kwam tegen de leuze ‘Een billboard laat zich niet wegsturen’, geïllustreerd met een NEE/NEE-sticker. De sticker zou juridisch beschermd zijn.
Bart de Vries, commercieel directeur van JCDecaux zegt blij te zijn met de extra aandacht die de klacht oplevert. Er werd niet voor niets per ommegaande een persbericht gestuurd met de titel ‘Verbaasd over ophef’. De Vries: ‘Het is maar een beperkt aantal borden geweest, maar het valt kennelijk toch wel op. Deze week gaat de campagne er weer af. Dat hebben we ook gemeld en daar hebben we niets op gehoord.’ De Vries benadrukt dat het vooral een campagne met een dikke knipoog is. ‘Het is wel reclame, dus het moet opvallen. Hij valt in ieder geval wel op, want ik hoor veel reacties.’
Of die mediumtypepromotie nodig is? Volgens De Vries kunnen billboards wel wat ondersteuning gebruiken. Typische billboard-adverteerders (automerken en financiële instellingen), hebben tijdens de recessie het hardst op de rem getrapt. De Vries zegt dat JCDecaux er onvoldoende in is geslaagd om dat gat op te vullen. Hij is er overigens niet bang voor dat de campagne als een zwaktebod wordt uitgelegd. ‘Daar doe ik niet moeilijk over. Het is januari en iedereen weet dat het een moeilijke maand is. Je kunt het ook voor een appel en een ei weggeven, maar dat doe ik niet. Als je Cheaptickets of Bose ziet hangen, dan weten mensen in de branche ook wel hoe laat het is.’
Of De Vries weet hoeveel brievenbussen een NEE-sticker hebben? ‘Nee, een derde?’ Het gaat om één op de zes huishoudens, zegt Alexander Singewald van Mail DB. Hij hoort ervan op dat JCDecaux een persbericht stuurde, terwijl het nog geen formele reactie heeft gegeven. Hij vindt dat iedereen ‘zijn vingertjes van die sticker moet afblijven’. ‘Kap nou gewoon met die campagne.’ Hij benadrukt dat het Mail DB niet te doen is om wat free publicity voor direct mail.

Corpulente man
Op de reclamemast A10 West van Interbest, (de laatste mast voor de Coentunnel), hangt deze week een beeldverhaal in vijf delen. De ontknoping is op vrijdag. Te zien is een corpulente man, die zich elke dag een beetje verder uitkleedt. ‘Hoe eerder u hier adverteert, hoe beter.’ Redding wordt op vrijdag gebracht door adverteerder Radio 2, vergezeld van een onderschrift van Interbest: ‘Phoeh… Bedankt, Radio 2!’
Een kostbare grap, vijf doeken in één week, bevestigt Meindert Van Den Heuvel, directeur van Interbest, maar het is hem niet om mediumtypepromotie te doen. ‘Ik vind het gewoon hartstikke leuk. Wat we willen laten zien is dat je met een goed idee iets kan bereiken. Dat is iets anders dan het bereiksverhaal. Dan zouden we het ook landelijk inzetten.’ Ook Van Den Heuvel is niet bang dat het feuilleton een negatief ‘hier had uw reclame kunnen hangen-effect’ oplevert. ‘We doen het maar op 1 van onze 93 locaties en we doen het maar 1 week. We vinden het gewoon te gek om te doen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie