Simon Levelt meldt een stijging van de koffie- en theeomzet van 11,2 procent. De koffiebrander lijkt daarmee een positieve uitzondering te zijn in retailland. Welke strategie zit er achter deze groei? Marketingonline.nl vroeg het aan Marique Knijnenburg, hoofd marketingcommunicatie bij Simon Lévelt.
Simon Levelt opende in 2015 slechts 1 nieuwe winkel in België, en sloot er ook nog eens 1 in Emmen. In totaal komt het bedrijf daarmee op 41 winkels in Nederland en 6 in België. Knijnenburg: ‘Onze focus gaat minder uit naar nieuwe vestigingen, maar wel naar relocatie indien de kans zich voordoet. Het bedrijf legt de focus op het product en kwaliteit, zonder daar heel veel franje omheen te bedenken.’
Wat merken jullie van de leegstand in de binnensteden? Hebben jullie daar last van? Knijnenburg: ‘Heel verschillend, in het ene winkelgebied is er nauwelijks leegstand en bij andere meer dan gemiddeld. Omdat wij niet in de hoofdstraten (op de A-locaties) zitten hebben we er gemiddeld genomen minder last van als er grote ketens wegvallen.’
Omnichannel
Zien jullie een verschuiving naar het online kanaal? Knijnenburg: ‘Niet zozeer een verschuiving want zowel de winkels als online groeien. Maar online groeit wel harder. Wij geloven dat juist de combinatie (omnichannel) de toekomst heeft, dus staat de samensmelting van online en fysiek wel hoog op de agenda.’
Knijnenburg zegt goed te hebben gekeken naar het veranderde consumentengedrag. Zo wordt koffie- en theedrinken tegenwoordig beleefd als een ‘quality moment’. Knijnenburg: ‘Een klein verwenmoment en cadeautje voor jezelf: thuis, op ’t werk of onderweg. Trends waar we met het productaanbod snel op hebben ingespeeld.’
De plannen van de franchiseformule voor 2016: ‘Een vernieuwde winkelformule, waarin meer ruimte komt voor optimale klantervaring/beleving en service. Plus een verdere integratie met online. Daarnaast investeren we in een koffiebrander voor specialiteiten (microbrander), zodat we nog meer high-end koffiesoorten kunnen aanbieden.’
Beeld: Flickr Creative Commons