Wat is de beste prijsstrategie voor een app?

Welk verdienmodel is het beste: betaald, paymium of freemium?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kiezen van de juiste prijsstrategie voor een nieuwe app is moeilijk. Kies je het verkeerde prijsmodel, dan kan het je veel geld kosten, schrijft , oprichter Realmac Software op zijn blog. Volgens hem zijn er drie belangrijke verdienmodellen in de App Store die voor en tegens hebben. 

Betaalde apps

Nee, betaalde apps zijn zeker niet dood, schrijft hij.

Het is volgens hem nog steeds een van de meest eenvoudigste en veiligste manieren om de App Store te gebruiken. Het geheim zit ‘m in slimme marketing en een juiste prijs.

Betaalde apps werken goed als je een gevestigd merk of grote groep fans hebt, die de app op dag van verschijning al willen kopen. Een betaalde app heeft het voordeel dat je publiciteit kunt genereren als-ie in de verkoop gaat of tijdelijk gratis wordt aangeboden.

Het gaat wel minder met de betaalde-appmarkt, de afgelopen 18 maanden is er verval te zien. Betaalde apps zijn nu goed voor 36 procent van de hoeveelheid apps in de App Store. Maar volgens (onderzoeksbureau gericht op de app-markt) zijn ze slechts voor 4 procent verantwoordelijk voor de totale totale omzet in de App Store. 

Wanneer kies je voor een betaalde app?

Gratis apps (freemiums) werken goed voor entertainment-, games- , lifestyletoepassingen. Consumenten verwachten op dit moment dat deze apps gratis zijn.

Apps, meer gericht op het bedrijfsleven (gericht op productie en nuttig in het gebruik) werken het beste betaald.

Betaalde apps voor het bedrijfsleven, onderwijs, productie- en navigatie-apps nemen nog steeds in de App Store het grootste deel van de inkomsten voor hun rekening.

Bovendien betekent free in het freemium niet altijd gratis (zie bijvoorbeeld Candy Crush) en steeds meer mensen lijken dat te ontdekken. Dan bestaat de kans dat mensen op een gegeven moment wel willen betalen voor premium apps.

Freemium

Freemium: een gratis app, de omzet wordt gegenereerd door te moeten betalen voor extra functies, virtuele goederen, en valuta. De app moet in grote getale worden gedownload, wil het rendabel worden.

Daarnaast is het ook lastig om te verdienen op de freemiummarkt. Sommige ontwikkelaars geven aan het begin te veel weg, of te weinig waardoor de app niets doet in de markt. Ook is het lastig je app aan te passen en goed af te stemmen op de freemiummarkt. Counsell geeft als advies dat je alleen je op freemiums moet richten als je ervaring mee hebt.

92 procent van de omzet in de App Store wordt gegenereerd door freemium apps, maar ze zijn goed voor slechts 11 procent van de apps in de App Store. Dit aantal valt dus best mee, schrijft Counsell. Het komt waarschijnlijk doordat gratis apps onevenredig aandacht in de media krijgen.

Veel bedrijven die geld verdienen aan populaire freemium-apps, hebben veel trials and erros achter de rug, en zakken geld om dingen te proberen en fine te tunen. Ook hebben ze teams van mensen die voortdurend analyseren hoe het gaat. Dit is niet weggelegd voor de kleinere ontwikkelaar.

Paymium

Paymium is nog niet zo bekend, maar volgens Counsell timmert het wel aan de weg.

Paymium: een app waarvoor bij aanschaf wordt betaald voor de up-front, met extra inkomsten door te betalen voor extra functies via de ‘in-app aankoop’.

Net als met freemium kan dit type model goed werken met jaarlijkse betaalde upgrades en nieuwe functies.

Paymium apps zijn op dit moment slechts 2 procent van de apps op de App Store, maar ze genereren evenveel inkomsten als betaalde apps. Counsell: ‘Ik geloof dat het nu een goed moment is voor ontwikkelaars om te experimenteren met dit verdienmodel.’

Welke businessmodel moet je kiezen?

Maak in ieder geval al vroeg een keuze, adviseert de auteur. Ga niet van een freemium over op betaald. Er zijn potentiële goede apps kapotgemaakt omdat meer aandacht werd besteed aan de daarbij ontwikkelde strategie, in plaats van dat er een goede app werd gebouwd.

Counsell adviseert de marketeer een betaalde app te ontwikkelen. Dit is minder risicovol en geeft een betere kans op het terugverdienen van uw ontwikkelingskosten. Het biedt ook een veilig pad naar freemium (mocht dat je doel zijn). Je kunt de app dan ook voortdurend tweaken totdat je tevreden met de conversie bent. 

Introductieprijs

Ga je betaald, dan moet je je app uitbrengen met een introductieprijs. Als de richtprijs 4,99 dollar is, ga dan voor 2,99 of 1,99 dollar bij de lancering. Je hoeft niet met een introductieprijs van 99 cent te beginnen. Mocht je zeker zijn van voldoende aandacht in de pers of heeft Apple ‘promotional artwork’ bij je aangevraagd, dan moet je zeker boven de 99 cent gaan zitten om zo de maximale lanceringsomzet te behalen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie