Op zondag browsen de meeste bezoekers, maar op woensdag worden de meeste orders geplaatst, zo ontdekte online winkelcentrum Beslist.nl. Op zondag shoppen mensen tussen 11 en 16 uur en na het avondeten.
Piek
De piek op woensdag is om 21 uur, dan kijken mensen vooral voor speelgoed, schoenen en drogisterijartikelen.
Drukke dagen
Beetje open deur, maar de cijfers laten een ander zoek- en koopgedrag zien dan in de traditionele retail, waar vooral het einde van de week en het weekeinde drukke dagen zijn.
Beslist.nl geeft aan dat het voor retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben, het belangrijk is hier onderscheid in te maken en er rekening mee te houden. Op zaterdag is er door de dag heen een stabiel aantal bezoekers op Beslist.nl maar is de conversie (het aantal verkopen in verhouding tot het aantal bezoekers) lager dan op andere dagen.
Waarom woensdag? Volgens Beslist.nl omdat:
- Het aannemelijk is dat men cadeaus en boodschappen voor het weekend in huis wil hebben en de meeste webshops een levertijd van één à twee dagen hebben.
- Doordeweeks mensen vaak te druk zijn om naar een fysieke winkel te gaan en met online shoppen bespaart men bovendien ook in het weekend tijd.
- Vooral bij speelgoed en schoenen het zo kan zijn dat men over duurdere aankopen wat langer wil nadenken.
Sturen op data
Beslist.nl hoopt dat webshops meer sturen op data. Om leverbeloften na te kunnen komen is het bijvoorbeeld belangrijk te weten op welke dagen en tijden de hoogste pieken zijn en hier beloften op aan te passen, als dat nodig is.
Advies van het online winkelcentrum: om meer continuïteit in de conversie te realiseren zouden marketingacties afgestemd moeten zijn op het bezoek- en koopgedrag van de klant. Juist voor (nog) minder bekende webshops kan het sturen op data een grote concurrentiesprong opleveren omdat het weinig tijd kost maar veel effectief is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!