Dat blijkt uit het internationale Best Retail Brands-onderzoek 2013 van Interbrand. Het merkenadviesbureau onderzocht hoe goed retailmerken gemanaged worden en in hoeverre zij waarde creëren. Opvallend is de sterke stijging van Amazon.com (+46%), dat net buiten de top-3 valt.
Het onderzoek legt enkele trends bloot. Zo blijkt dat supermarkten zich scherper moeten positioneren. Waar de mid-market-merken het moeilijk hebben, groeien de sterker onderscheidende supermarktretailers zoals Waitrose (+12%), Sainsbury’s (+9%) en het Franse Auchan (+9%).
Patrick Stal, directeur Interbrand Amsterdam: ‘Consumenten willen een bewuste keuze maken om ergens hun boodschappen te kopen. Het merk en waar het voor staat is belangrijker geworden. Het grootste gevaar voor supermarktmerken zal ‘het midden’ zijn. In Nederland zien wij dit al door de opkomst van Jumbo en Marqt die beiden succes boeken vanuit een scherpere positionering.’
Verder blijkt dat de Aziatische merken zeer sterk aan het opkomen zijn. Het is volgens Interbrand een kwestie van tijd voordat wij schoenen bij BeLLE, kleding bij Semir en donzen jassen van BOSIDENG of andere Chinese merken zullen kopen.
In Europa lieten enkele drogisterijmerken een groei van merkwaarde zien. Zo stegen Boots (+16%), Sephora (+15%) en DM (19%) aanzienlijk.
Iedere twee jaar onderzoekt Interbrand ook de Nederlandse retailmarkt. Uit dit onderzoek bleek afgelopen jaar dat Albert Heijn het sterkste retailmerk van Nederland was, gevolgd door HEMA en de Bijenkorf.
Op bestretailbrands.com zijn de volledige lijsten per land te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!