Interbrand publiceert vandaag de lijst met de 50 meest waardevolle retailmerken in de VS. Walmart staat wederom op de eerste plaats en wordt gevolgd door populaire retailers als Target (2), Best Buy (3), Home Depot (4) en Walgreens (5).
Het meest verbluffende resultaat van het onderzoek van dit jaar, – volgens Interbrand althans- is dat ondanks de sterk verzwakte Amerikaanse economie, de top 25 bedrijven hun merkwaarde hebben laten groeien.
Zij hebben het afgelopen jaar dus niet alleen overleefd, maar hebben op actieve groei ingezet. Opvallend is ook dat de subtop van de lijst, zeg maar de nummers 25 tot 50, aan merkwaarde heeft moeten inleveren.
Over het algemeen hebben de merken die merkwaarde inleverden in hun prijzen gesneden. Ze zijn de focus op het merk kwijtgeraakt en/of ze hebben hun merk niet vernieuwd door investeringen of innovaties achterwege te laten.
Dit is het tweede jaar op een rij dat Walmart de plek van het meest waardevolle Amerikaanse retailmerk mag claimen, maar het grote nieuws is hoeveel het merk over het afgelopen jaar in merkwaarde is gegroeid.
Door de economische neergang in de VS is de retailer voor een nog bredere doelgroep relevant geworden. Hiernaast heeft het vernieuwingsprogramma voor hun winkels – “Project Impact” waarin gewerkt wordt aan minder voorraad, bredere gangpaden en het verbeteren van gangdisplays – zich uitbetaald in hogere vergelijkbare winkel verkopen.
Walmart heeft zijn merkwaarde met 19 procent weten te vergroten, en is met een groei van 25 miljard dollar (!) naar een totale merkwaarde van 154 miljard dollar gegroeid. Het is daardoor het meest waardevolle retailmerk ter wereld.
Target is een ander bedrijf dat dit jaar in merkwaarde is gegroeid. Met een merkwaardeverbetering van 49 procent is Target in de lijst Best Buy en The Home Depot voorbij gegaan om op de tweede plaats te eindigen.
Nieuwkomers en afvallers
Dit jaar zijn er vijf nieuwe merken in de lijst:
- Dollar General (No.18) – nieuw in de lijst door beursnotering in 2009
- Buckle (No. 45)
- Family Dollar (No.46)
- Advance Auto Parts (No. 47)
- Macy’s (No. 50)
Ook zijn er vijf merken in 2010 van de lijst verdwenen:
- Hollister (afgelopen jaar nr. 40)
- Barnes & Noble (afgelopen jaar nr. 44)
- Men’s Wearhouse (afgelopen jaar nr. 45)
- Gymboree (afgelopen jaar nr. 48)
- Anthropologie (afgelopen jaar Nr. 50)
Interbrand merkt op: ‘Terwijl zij wellicht goede bedrijven zijn, zijn de meeste retailers geen geweldige brandmanagers. In turbulente tijden zullen deze bedrijven struikelen. Vanuit een competitief perspectief is in de huidige markt, ook in Nederland, zoals nooit tevoren differentiatie, innovatie en
waardetoevoeging voor consumenten nodig. Merken moeten helder en aantrekkelijk zijn om zo boven de prijzenslag te kunnen staan’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!