De snelheid en impact waarmee foodtrends uitrollen zijn revolutionair toegenomen, zo stelt het moederbedrijf van Bijenkorf in zijn jaarlijkse 'Food and Drink Report’. Het aantal vermeldingen op Twitter nam voor Waitrose in het afgelopen jaar met driekwart toe, het aantal Facebook-likes steeg 50%. Sinds juli is het aantal mensen dat het bedrijf via sociale media benadert groter dan het aantal dat daarvoor e-mail gebruikt, sales via tablets nam 26% toe in een jaar, online sales als geheel steeg 40%.
Het bedrijf stelt dat social media van grote invloed zijn op de wijze waarop over eten wordt gesproken en dat is volgens het bedrijf ook weer van grote invloed op consumptiegedrag. ‘Sociale media maken mensen zeer bewust van ingrediënten en ze leren daar ook meer over. Trends verspreiden zich door sociale media in een enorm hoog tempo. Het woord 'Quinoa' leverde dit jaar al 540.000 Instagram-posts op,’ aldus Gordon McDermott, verantwoordelijk voor de Waitrose Cookery School. Onder de meest genoemde topics binnen het Waitrose-domein kwam het bedrijf naast ‘kaas’ of ‘koffie’ ook termen als ‘glutenvrij’ tegen en ‘Heston’, (Blumenthal), eigenaar van het 3-sterren-restaurant The Fat Duck.
Waitrose stelt uit social gedrag te kunnen afleiden dat voedseltermen als ‘weekend foodie’ en ‘flexitariër’ in Engeland binnen een jaar ingeburgerd raakten.
Bron: Marketingmagazine