Waarom verbinden bedrijven zich aan Sail?

KPN, Delta Lloyd, TMG, Staatsloterij, IAmsterdam en ING betalen flink om zich vijf dagen te mogen associëren met SAIL. Dan zijn er ook nog 22 kleinere sponsors. Wat is de legitimering van die sponsoring? Jan Driessen geeft antwoord.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Jan Driessen

De tijd dat sponsors gewoon geld geven omdat de ceo het een leuk idee vindt, behoort terecht tot het verleden. Sponsoring moet een meetbaar en uitlegbaar resultaat opleveren. Dus zal ook een modern event als SAIL echt van toegevoegde waarde moeten zijn.

Daarom is er allereerst in een ‘visiedocument’ beschreven wat Sail Amsterdam 2015 precies voor sponsoren kan zijn. Samengevat: de Tall Ships, het varende erfgoed, de innovatieve evenementen en het feest, staan voor handelsgeest, durf, een internationale blik, tolerantie en grensverleggend denken.

Het hieruit voortvloeiende motto ‘Van een Gouden verleden naar een Gouden toekomst’ gaf vervolgens de sponsors de mogelijkheid zich niet alleen te associëren met het nautische verleden, maar ook met een ondernemende toekomst.

De hoofdsponsors ontvangen tijdens Sail niet alleen medewerkers, klanten en relaties, maar organiseren ook tal van activiteiten, met ondersteunende campagnes. Zo organiseert de Staatsloterij - als ‘spin-off’ van het fietsinitiatief Oranje Peloton - op zondag 23 augustus op het Java-eiland het eerste Nederlands Kampioenschap Waterfietsen.

Een keur aan topsporters, onder wie  Leontien Zijlaard-Van Moorsel,  Nicolien Sauerbreij, Ronald de Boer, Rintje Ritsma en Edith Bosch, verschijnt aan de start. Daarnaast is er een speciale Sail loterij, waarvan de opbrengst onder meer ten goede komt aan SailWise, een organisatie die zich inzet voor (water)sporters met een handicap.

Delta Lloyd, al ruim tien jaar partner van de Nederlandse watersport, brengt tijdens Sail een extra grote editie van Optimist on Tour, een landelijk rondreizend evenement waar kinderen kunnen leren zeilen. Daarnaast organiseert Delta Loyd, als hoofdsponsor van FOAM en World Press Photo, een fotowedstrijd, ‘Sail in beeld’.

TMG biedt met De Telegraaf Viewpoint de mogelijkheid om in een grote gondel te stappen, die met een hoge kraan ruim 50 meter de lucht in gaat en zo uitzicht biedt over het hele Sail -terrein.  

Op het Zeehelden Eiland van ING kan iedereen die dat wil zich voor één dag een zeeheld wanen. Aan het ING-eiland ligt de driemaster ‘Etoile du Roy’ afgemeerd.

En dan is er nog de Sail Social Media Boot, powered by KPN. Een opvallende boot waarop een team van reporters vanuit glazen containers verslag doet van de sfeer en activiteiten op Sail . Het publiek op de kade krijgt via het led-scherm op het ‘dak’ van de boot laatste nieuws, tips en suggesties. Daarnaast is een continue stroom berichten via sociale media als Twitter.

Jan Driesseen is woordvoerder van de Sail-organisatie.

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie