Waarom Sinterklaasaanbiedingen wel/geen oplichting zijn.

Veel speelgoedretailers stunten rond Sinterklaas met nepaanbiedingen, zo meldde de Consumentenbond. Oplichterij of gewoon slimme prijsmarketing?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel speelgoedretailers wel heel creatief omgaan met hun Sinterklaasaanbiedingen.

De prijzen van populair speelgoed van begin deze maand werden vergelijken met de prijzen van datzelfde speelgoed in juli. Vaak bleek het ‘afgeprijsde’ speelgoed deze maand niet goedkoper, maar juist duurder geworden.

In het licht van dit onderzoek van de Consumentenbond dringt de vraag zich op: is deze vorm van creatief afprijzen een geoorloofde vorm van prijsmarketing? Of hebben we te maken met ordinaire oplichting?

We vroegen het Tijs Rotmans, managing partner van The Pricing Company.

‘Of deze vorm van prijsmarketing legaal is, hangt helemaal af van de wetgeving. Er zijn landen waar dit verboden is. Daar mag je bijvoorbeeld alleen zeggen: ‘van 15 voor 10 euro’ als het ook een bepaald tijdbestek voor 15 euro in de markt heeft gestaan. Daar zijn dan richtlijnen voor vastgelegd. In België hebben ze bij supermarktketen Colruyt bijvoorbeeld besloten dat niet alleen de korting, maar ook de nettoprijs gecommuniceerd gaat worden. In Nederland hebben we die richtlijnen niet.’

Zouden die er dan wel moeten komen? Rotmans heeft daar zo zijn twijfels over: ‘Het is heel lastig om hier hanteerbare regels voor te verzinnen, omdat prijzen tegenwoordig – zeker online – ongeveer per dag fluctueren. Ook verschillen prijzen bij retailers vaak per filiaal, hoe bepaal je dan op welke prijs retailers zich bij aanbiedingen moeten baseren?’

Rotmans denkt dan ook de oplossing niet zozeer bij strengere regels, maar bij beter geïnformeerde consumenten ligt. Consumenten kunnen zich volgens hem het beste tegen dit soort trucjes wapenen door nettoprijzen goed te vergelijken en aanbiedingen met een korreltje zout te nemen.

‘Bij financiële producten bijvoorbeeld is het logisch dat de consument met regelgeving beschermd moet worden, omdat die zo ingewikkeld zijn dat je onmogelijk alles zelf kunt checken. Maar bij een Legotrein die in de aanbieding is kan elke consument de nettoprijzen gemakkelijk vergelijken en bepalen of het de prijs waard is.’

Hayri Culum, director bij Simon Kucher & Partners denkt daar iets anders over: ‘Ik zou geen van onze klanten aanraden om op zo&;n manier een prijspromotie te presenteren. Het lijkt erop dat de brutoprijs, voor het berekenen van de korting, is opgeschroefd. Dit is geen houdbare prijsstrategie.’

Oplichting dus? Culum: ‘Oplichting is een groot woord. Het is wel een onhandige vorm van promotie.’ Volgens Culum is prijstransparantie juist in de huidige economie een belangrijk aspect voor klantbinding. &;Consumenten zijn zich meer en meer bewust van verschillen in prijzen en aanbod. Voor de speelgoedretailers is dus het raadzaam de creatieve kortingen te corrigeren en damage control toe te passen. Anders gaan ze straks de belangrijke decemberperiode in met een slecht prijsimago.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie