Premium

Waarom jongerenmerken niet meer om eSport heen kunnen

In het Verre Oosten vullen ze hele stadions met gamingfans die op grote schermen live elektronische spellen volgen. Straks ook in Nederland?

Tekst: Robert Heeg

Wie wil weten wat eSport is kan het beste de docu van Vice bekijken. In een overdonderende video zien we duizenden, soms uitbundig uitgedoste Zuid-Koreanen in een stadion. Ze juichen naar grote schermen waarop live games worden gespeeld door gesponsorde topteams. Er zijn cheerleaders, een glimmende wereldbeker, en grote geldprijzen.

Bij Newzoo volgen ze deze ontwikkelingen op de voet. Het Nederlandse bureau wordt gezien als een van de wereldwijde marktleiders op gamesgebied. Medeoprichter en ceo Peter Warman zegt dat alleen muziek nog net iets meer views genereert op een wereldwijd niveau. ‘Per maand worden bijvoorbeeld vier miljard keer Minecraft-gerelateerde video’s op YouTube bekeken.’

De eSport-ontwikkeling is op zich niet nieuw. Wel nieuw is volgens Warman dat eSport nu veel meer vervlochten is met de games zelf, die bijna allemaal multiplayer en competitief zijn.

Door de komst van Twitch (de leidende videosite voor het streamen van computerspellen) en andere streamingoplossingen, kun je nu live je game streamen, en er hebben zich communities gevormd rondom de eSport-titels.

Warman: ‘Op Twitch wordt dus zowel naar games van andere gamers gekeken als naar de professionele wedstrijden. Door deze combinatie van factoren wordt er veel meer geld in eSport gepompt en is het aantal kijkers explosief gestegen.’  Inmiddels kijken zo’n 135 miljoen mensen naar eSport. Daar komen nog eens 125 miljoen bij als er grote internationale events zijn.

. Maar het is ook een wereld op zich, met een eigen publiek, eigen regels en helden. Sommigen willen die wereld nu naar Nederland halen. De vraag is of onze markt daar klaar voor is. Een klein jaar geleden kondigden Endemol Shine Nederland en Blammo Media aan te gaan samenwerken aan eSport-concepten. Daarvan zijn nog geen zichtbare resultaten.

Newzoo gaf in een vroeg stadium feedback op het concept en de pilots. Warman: ‘De uitdaging is om een breed publiek aan te spreken zonder de meest fanatieke eSport-fans weg te jagen. Daar zijn ze zich bij Endemol en Blammo erg van bewust. Tweede uitdaging is om een format neer te zetten dat wereldwijd impact kan hebben en geld kan genereren.’

Bij Blammo Media bevestigt directeur Boris van de Ven dat er een pilot is gemaakt van een Engelstalig eSport-platform (online, tv en streaming), waarmee Endemol zenders benadert. ‘De eerste geluiden zijn zeer positief en we hopen snel een volgende stap te zetten.’

Jurian van der Meer, commercial director van Endemol Shine Nederland: ‘Het lijkt misschien wat stil maar op de achtergrond zijn we er heel druk mee bezig geweest.

We gaan het heel serieus over de sport hebben. Welke leagues zijn interessant? Welke spelletjes worden leading in dit segment? Het gaat vooral over de grote competities die wereldwijd plaatvinden.

We hebben al een complete set gebouwd en een proefaflevering opgenomen. Verder is er een organisatiestructuur neergezet en praten we met heel veel partners. Er ligt een businessplan en we hebben een promopakket gemaakt voor adverteerders. Al die stappen zijn gezet, maar concreter kan ik nu nog niet zijn, dat kan nog een paar maanden duren.’

Adverteerders komen er volgens Warman van Newzoo niet onderuit te adverteren in of rondom gamevideo’s, omdat dit een enorm deel van de totale videoconsumptie betreft. Daar zijn ze zich ook steeds meer van bewust, in ieder geval in de VS waar de meeste Newzoo-klanten zitten.

‘Vooral partijen met een interesse in jonge mannen tot 35 kunnen deze doelgroep heel efficiënt bereiken door eSport te omarmen. Wereldwijde adverteerders zoals Samsung, Amazon en Coca-Cola sponsoren teams, events en platforms. Red Bull heeft zelfs een trainingscomplex voor pro-gamers gebouwd in Santa Monica en organiseert eigen events vergelijkbaar met hun extreme sports-activiteiten.’

Ook Van de Ven (Blammo Media) ziet veel kansen. ‘Maar het belangrijkste is dat er bij adverteerders een besef ontstaat van de impact van competitief gamen. Het engagement van livestream-kijkers ligt rond de 90 procent. Dat is veel hoger dan bij andere vormen van videocontent. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden om hier op een creatieve manier op in te springen.’ 

Het volledige artikel staat in Adformatie 3 (4 maart 2016), ook te lezen in pdf-versie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie