Vanmiddag werd de NOM HAH-bladen Monitor 2014 gepresenteerd in Amsterdam. Het is een gezamenlijk initiatief van vijf uitgevers (A&C Media, BDU media, Holland Media Combinatie, NDC mediagroep en Wegener Media), uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
Het onderzoek geeft inzicht in het bereik en het effect van huis-aan-huisbladen (zowel op papier als digitaal) op de consument. Het bereik van 303 bladen van de vijf participerende uitgevers is gemeten in dit onderzoek.
Bereik
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de huis-aan-huisbladen door bijna iedereen worden gelezen: 11,8 miljoen Nederlanders – in alle bevolkingsgroepen - lezen weleens een HAH-blad. Dat geldt opvallend genoeg zelfs voor mensen die een Nee/Nee-sticker op hun brievenbus hebben: HAH-bladen bereiken 24 procent van deze groep. Het blijkt dat het huis-aan-huisblad ook van alle leeftijden is. In de leeftijdsgroep 35-64: 58 procent, 13-34 24 procent en 65+ 18 procent.
Van de ondervraagden leest 91 procent wel eens een huis-aan-huisblad. Het totaalbereik is 80 procent en het gemiddeld bereik 62 procent. In het noorden heeft het HAH-blad het hoogste bereik: 72 procent, gevolhd door 'rest-west' met 66 procent. In de 3 grote steden inclusief randgemeenten is het bereik bijna 50 procent.
Print versus online
Het HAH-blad wordt echt op papier gelezen: 85 procent leest het alleen op papier, 14 procent zowel in print als digitaal en slechts 1 procent alleen digitaal.
Lokaal nieuws en aanbiedingen
Uit de NOM HAH-bladen Monitor wordt ook duidelijk waarom het huis-aan-huisblad nog altijd geliefd is. Meer dan de helft van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokaal nieuws. Een meerderheid (64%) gebruikt het papieren HAH-blad als bron, aldus de onderzoekers. Verder is het ook een bron voor regionaal nieuws, kunst en cultuur, informatie over bioscoopfilms et cetera.
De lezers hebben bovendien bovengemiddeld aandacht voor reclame: 89 procent let op uitingen van supermarkten en kruideniers, 73 procent op reclame voor voeding en dranken en 71 op reclame voor warenhuizen. In hun eigen blad letten ze vooral op aanbiedingen van retailers (72%). Het is daarom niet verwonderlijk dat ze advertenties in hun eigen blad vooral nuttig vinden. Een meerderheid van de lezers neemt actie naar aanleiding van advertenties in hun HAH-blad.
64 Procent van de boodschappers wordt wekelijks bereikt.
Mediaplanning
Irena Petric, directeur NOM: ‘Het doel van dit onderzoek is om het mediumtype HAH-bladen goed te kunnen vergelijken met andere mediumtypen zoals landelijke en regionale dagbladen. Het onderzoek voldoet dan ook aan alle normen voor goed bereiksonderzoek. Daarnaast is de lezer, het gebruik en de functie van HAH-bladen in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek zijn geschikt voor mediaplanning, wij verwachten daarom dat ook mediabureaus er veel gebruik van zullen maken.’
De resultaten van de NOM HAH-bladen Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet (13.072.000 mensen). Er hebben 30.081 respondenten meegedaan aan dit onderzoek.