Facebook evolutie in de vijfde versnelling
Facebook is altijd een boeiend medium, maar deze week gaan alle remmen los! We hebben maar liefst vijf updates.
Futuristisch Facebook
Ben jij nog druk bezig met de mobiele optimalisatie van je website? Dan wordt het tijd om eens groter na te denken. Verder. Beter. Mastermind Mark is namelijk al bezig met het volgende it-platform: virtual reality. Facebook ontwikkelt een app die 360 graden video’s gaat ondersteunen. Althans, dat zijn de geruchten. Door je telefoon te bewegen zou je steeds een ander deel van de video kunnen zien. Deze app lijkt een opstap te zijn naar virtual reality platformen waarbij je met een bril helemaal opgaat in een virtuele wereld. Met zijn vooruitziende blik heeft Mark vorig jaar dan ook alvast Oculus VR gekocht, de ontwikkelaar van de virtual reality bril. Oculus komt naar verwachting begin volgend jaar met een consumentenversie van de speciale bril. Zuckerberg hoopt dat deze bril voor nieuwe, meeslepende ervaringen gaat zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele doktersafspraak, een live concert of een sportwedstrijd. De video app zal minder meeslepend zijn, maar kan het grote publiek vast een beetje laten wennen aan de nieuwe technologie.
Facebook verbetert de wereld
Naast het voorspellen van de toekomst is Super Mark ook nog eens bezig met het verbeteren van de wereld. Facebook test een nieuwe functie waarmee je je profielfoto tijdelijk kunt gebruiken. Je kunt de houdbaarheidsdatum instellen op bijvoorbeeld een dag, een week of een maand. Dit maakt het makkelijker om met je foto een goed doel te steunen. Het onuitwasbaar kleurrijke succes van de regenboogvlag toont wel aan dat mensen hier graag aan meedoen.
Vind-ik-niet-leuk knop in ontwikkeling
Facebook lijkt eindelijk te begrijpen dat het leven niet alleen bestaat uit regenboogfoto’s en unicorns. Binnenkort kun je eindelijk kleur bekennen op social media, ook als je iets een keer niet zo leuk vindt. Facebook komt met een vind-ik-niet-leuk knop. Het is niet bekend hoe de knop precies gaat heten, wat de toepassing wordt en vanaf wanneer deze beschikbaar is. Dat vinden wij dan weer niet zo leuk.
Facebook verplicht feestjes
Begin maar alvast met het bedenken van creatieve excuses voor alle events waar je wel voor wordt uitgenodigd, maar nooit op reageert. Facebook experimenteert met een nieuwe functionaliteit waarmee aan wordt gegeven wanneer je een uitnodiging voor een event hebt gelezen. Dit zal ongeveer hetzelfde werken als de blauwe vinkjes van Whatsapp (tevens eigendom van Facebook trouwens). Facebook past deze functionaliteit ook toe in groepsgesprekken. Je bent dus gewaarschuwd: niets van wat je doet en leest op Facebook blijft ongezien. Ook voor je vrienden niet.
Signal voor Facebook en Instagram
Facebook is niet alleen voor toekomstkijkers, wereldverbeteraars, mopperkonten en feestneuzen. Ook journalisten zullen zich deze week in de handjes knijpen met wat Mark nu weer bedacht heeft. Deze week is Signal geïntroduceerd, een gratis tool voor journalisten. Deze tool laat in een overzicht zien wat trending topics zijn. Met een zoekoptie kunnen journalisten berichten op pagina’s van gebruikers terugvinden. Signal werkt niet alleen op Facebook, maar ook op Instagram (net als Whatsapp eigendom van Facebook). Op signal kunnen journalisten visuele content doorzoeken op locatie, onderwerp of hashtag. Je moet als journalist wel eerst toegang vragen tot de functie.
How Pinteresting!
Pinterest groeit als gras! Het sociale netwerk heeft de mijlpaal van maandelijks 100 miljoen actieve gebruikers bereikt. Het gebruikersaantal is hiermee in anderhalf jaar verdubbeld. Maar liefst 80% van deze gebruikers is vrouw. Adverteerders zijn zeer geïnteresseerd in Pinterest, omdat deze kooplustige dames vaak een overzicht maken van dingen die ze willen hebben. En willen hebben is dan al snel kopen. Eerder maakte Pinterest hun mobiele winkelcentrum al tot een waar 'shopping walhalla' met de introductie van buyable Pins, waarmee gebruikers producten direct kunnen kopen.
Inhaker van de week
Het inhaakmoment van de week zal je niet ontgaan zijn: Prinsjesdag. De vorstelijke grappen over koffertjes, koetsen en hoedjes vlogen ons weer om de oren. Gelukkig kwam Amstel met een meer verfrissende inhaker.
Goed voorbeeld doet volgen. Nu jij weer van de hoed en de rand weet wat betreft de laatste ontwikkelingen op Facebook, zit onze plicht er weer op. Dus dan is het nu tijd om zelf maar eens aan de Amstel op kragen te gaan letten. Wij wensen je een heerlijk, helder weekend!
Deze bijdrage is geschreven door social media bureau Blauw Gras. Wij geven merken een gezicht op social media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!