Vooral millennials gaan shoppen tijdens Black Friday

Twee derde van de Nederlanders vindt zo’n vast koopfestijn maar niets, aldus Motivaction.

Zo’n 20 procent van de Nederlanders is van plan meee doen met het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday(24 november tot en met de 27ste – ook wel Cyber Monday  genoemd). Dit blijkt uit online onderzoek van Motivaction.

Vakantiedrukte op de snelwegen

Eén op de vijf Nederlanders weet wat goed Black Friday inhoudt. 44 procent weet de koopjesdag op zijn minst redelijk te plaatsen. Bij millennials is de totale bekendheid met 84 procent nog veel hoger dan gemiddeld. Naarmate de leeftijd oploopt, neemt de kennis steeds verder af en worden de associaties met vakantiedrukte op de Europese snelwegen c.q. zwarte zaterdag sterker, zo ontdekte het onderzoeksbureau.

Betere vooruitzichten voor retailers

Vorig jaar deed 7 procent van de Nederlanders mee aan Black Friday. De millennials participeerden het meest; daarbinnen deden de 25-34 jarigen iets vaker mee (15 procent) dan jongeren tussen de 15 en 24 jaar (12 procent). Senioren deden niet echt mee.

Dit jaar zijn de vooruitzichten voor de retailers nog veel beter, aldus Motivaction.

18 procent van de Nederlanders verwacht op koopjesjacht te gaan, waarbij het enthousiasme onder millennials veel hoger (32 procent) is dan gemiddeld. Bij 55+ is het animo met 7 procent niet hoog.

Omdat het onderzoek plaatsvond voor de piek in de communicatie rond Black Friday, verwacht Motivaction dat de uiteindelijke participatie nog hoger zal uitvallen.

Sinterklaas- (43 procent) of kerstaankopen (49 procent) zijn zeker niet de enige aanleidingen voor de geplande activiteiten op Black Friday. Gewoon shoppen is voor 52 procent minimaal ook een reden om mee te doen, terwijl 30 procent dat gaat doen voor een andere specifieke gelegenheid dan Sint of kerst.

 Online winkels profiteren naar verwachting meer van de Black Friday-verkeer dan fysieke winkels. 30 procent van de Black Friday-liefhebbers verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen, 16 procent denkt dat hoofdzakelijk of uitsluitend in fysieke winkels te gaan doen.

Bol.com en MediaMarkt

De grootste groep, 53 procent, maakt op dit punt geen verschil. Bol.com en MediaMarkt worden het meest genoemd als outlets waar men wil gaan kijken.

26 procent van de groep die met Black Friday wil meedoen, oriënteert zich vooraf op het aanbod. 44 procent gaat dat in beperkte mate doen, terwijl 31 procent geen tijd of zin heeft om zich voor te bereiden. Websites van winkels (48 procent), websites van merken/fabrikanten en huis-aan-huisfolders/magazines van winkels (beide 36 procent) zijn de meest genoemde bronnen van informatie.      

Kleding en schoeisel populairst

Bovenkleding (41 procent), schoenen (36 procent), parfum/eau de toilette (28 procent), beautyproducten/make-up (21 procent), computers/laptops en speelgoed (beide 20 procent) zijn de populairste producten. Gemiddeld hebben ze interesse in vier verschillende productcategorieën.   

Niet voor iedereen bijzonder

Tegenover een kleine groep van acht procent die er volledig van overtuigd is dat de kortingen op 24 november echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 49 procent die dit zeer in twijfel trekt. Twee derde van de Nederlanders heeft een afkeer van zo’n vaste dag om de aankopen voor de feestmaand te doen. Zij bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen.

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.032 respondenten in de leeftijd van 15 tot 75 jaar hebben de vragenlijst beantwoord.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie