Europese consumenten hebben meer vertrouwen gekregen in online winkelen, zo blijkt uit de Consumer Conditions Scoreboard van de Europese Commissie.
Van de ondervraagde consumenten in de 28 landen in de Europese Unie had 57,8 procent in 2016 vertrouwen in het doen van een online aankoop in een ander land.
Dit is een stijging van 21,1 procentpunten ten opzichte van 2014 (toen de enquête voor het laatst werd gehouden). 72,4 procent van de ondervraagden voelt zich zelfverzekerd bij online shoppen in eigen land, een stijging van 12,4 procentpunten.
Nederlandse consumenten zijn wantrouwender bij het doen van ‘crossborder aankopen’. Ongeveer 40 procent voelt zich prettig bij het plaatsen van online bestellingen in het buitenland.
Ze voelen zich fijner als het gaat om binnenlandse webshops. 80 procent van hen heeft vertrouwen in het aankopen bij binnenlandse online winkels.
58 procent van de ondervraagde Europese retailers geeft aan vertrouwen te hebben in online verkopen. Voor 27,2 procent geldt dat zowel in eigen als in het buitenland.
Veel groeipotentieel
Detailhandel Nederland meent dat er veel groeipotentieel is, maar dat er nog te veel obstakels zijn voor e-tailers met buitenlandse plannen. De brancheorganisatie roept al een tijdje op tot het gelijktrekken van nationale regels, aldus RetailTrends.
Bron: RetailTrends
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!