Van wearable naar wear. Wearables, drones & fashion

#SXSW15. De volgende hippe wearable zou er wel eens een kunnen zijn die niemand ziet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar was er veel aandacht voor het fashionable worden van wearables en zagen we samenwerkingen in de markt zoals tussen Fitbit en Tory Burch.

Dit jaar blijkt dat we de term wearable in een breder perspectief  moetengaan zien. Hoezo? Nou, de volgende hippe wearable zou er wel eens een kunnen zijn die niemand ziet. Experts voorspellen een vloedgolf van slimme stoffen en e-textiles die precies doen wat Fitbit, Jawbone en tegenwoordig ook Apple doen. Alleen een stuk subtieler. Technologie wordt kleiner, goedkoper en sneller en hierdoor wordt integratie met kleding makkelijker. Binnenkort worden fashion en technologie één gaan we in de richting van onzichtbare ‘wearables’.

Zover zijn we nog niet omdat de markt nog gefocust is op opzichtige gadgets. Dat betekent niet dat de nieuwe generatie draagbare gadgets geen aandacht zal trekken. Denk aan de jurk van Daan Roosegaarde of . Dat laatste is ondergoed met sensoren dat koppels in staat stelt om op afstand te eh…. interacteren.

Los van de buzz brengt het verweven van technologie in stof nieuwe mogelijkheden en nut voor de dragers. De nieuwe wearables gaan bijvoorbeeld onze gezondheid tracken en statistieken bijhouden van onze fitheid. Ze kunnen zichzelf via zonlicht, via ons de weg wijzen of onze lichaamstemperatuur reguleren.
Een interessante startup die ik tegenkwam in de finale van het Wearable Accelerator programma was . Een schoenzool die jouw eigen energie gebruikt om je gadgets op te laden.

Wearable drones 
Drones waren - ondanks een vliegverbod boven de gemeente Austin - in grote getale aanwezig op SXSW. Ik volgde een aantal sessies en guess what: ook drones gaan fashionable worden. Drones worden meer en meer een extensie van je mobiele telefoon en evolueren tot een persoonlijke gadgets die fysieke taken uitvoeren.

Om onderdeel van ons dagelijkse leven te worden, dienen ze echter draagbaar te worden. 

Een team van heeft als side-project nagedacht over hoe drones in de toekomst eruit gaan zien en waarvoor ze gebruikt gaan worden. Zij ontwikkelden een aantal concepten van zeer draagbare drones die ons de weg wijzen, van frisse lucht voorzien of bij regen transformeren in een zwevende paraplu.


Interessante concepten die duidelijk geïnspireerd zijn op de , één van de eerste wearable drones waarmee je een Selfie (Dronie) kan maken.



Wanneer we massaal met drones en wearables gaan lopen, hangt af van het design. Voldoet het aan de culturele norm, dan kunnen we een snelle adaptatie zien. Google Glass viel bijvoorbeeld buiten de culturele norm, maar wellicht dat de zwaar gedesignde Apple Watch onze mindset klaarstoomt voor de nieuwe ontwikkelingen.

Fashion industrie volop vooruit
Tech-startups en -initiatieven die zich richten op fashion zijn er genoeg. Maar ook de modewereld zelf staat niet stil. Een gedeelte van het congres stond in het teken van sxStyle en alle sessies die hieronder vielen hadden fashion als gemene deler. Zo deelden ook designers en art-directors van grote modemerken ervaringen en inzichten op het gebied van social mobile en het engagen van millenials. Op zich best uniek, aangezien er in de fashionwereld tot twee jaar geleden zelfs geen CIO’s bestonden.

Hacking fashion 
Een partij die in meerdere sessies naar voren kwam was . Oprichtster Liz Bacelar vindt dat merken in de fashionwereld meer een startup mentality moeten krijgen. Volgens haar is de enige manier om de twee werelden bij elkaar te brengen, door te laten zien dat je dingen kunt ontwikkelen. En dan niet door een bureau, want dan krijg je alleen maar branded apps en daar zit niemand op te wachten. Dus organiseert Decoded Fashion hackathons waarbij ze grote namen uit de fashionwereld tussen hardcore developers zetten. 



Het concept is simpel: fashion designers vertellen hun frustraties en wensen; developers zetten een oplossing in elkaar en binnen no-time ontstaan er nieuwe apps en tools. De eerste fashion-hackathon was een groot succes met ruim 70 apps als resultaat. Uiteindelijk ontstaan hieruit weer startups die met de merken samenwerken. Inmiddels zijn veel van deze startups ook weer omarmd door acceleratorprogramma’s als Y-combinator, Techstars en H-Farm.

Bovenstaande aanpak leent zich overigens ook voor andere industrieën die vastgeroest zitten in vaste patronen en nog onvoldoende gebruik maken van nieuwe ontwikkelingen. Het zal mij dan ook niet verbazen als we op korte termijn meer industriespecifieke hackathons en acceleratorprogramma’s gaan zien.

Meer weten?
Adformatie organiseert in samenwerking met 3sixtyfive in april het event SXSW Update. Het wordt de vierde keer dat de belangrijkste start-ups, trends en ontwikkelingen van South By SouthWest Interactive worden gepresenteerd.
Schrijf je in voor de mailinglist om een Save The Date te ontvangen op




 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie