Van massaal naar lokaal

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De consument is vandaag de dag op zoek naar andere producten als hij de supermarkt inloopt dan tien jaar geleden. Waar hij vroeger genoegen nam met ‘massaproductie’ en waar zijn boontjes nog uit potjes kwamen en bowl van blikfruit werd gemaakt, neemt de gemiddelde consument hier geen genoegen meer mee. Tegenwoordig willen we duurzame en ook persoonlijke voeding. We willen niet alleen zeker weten dat het verantwoord en eerlijk is geproduceerd, maar de interesse in herkomst neemt ook toe. Retailers spelen hier handig op in door boeren bijvoorbeeld via Facebook een gezicht te geven.

Vraag naar gezonde producten
De gemiddelde consument houdt zich tegenwoordig meer bezig met zijn gezondheid. Hij is beter op de hoogte van wat eten met zijn of haar lichaam doet en is zodoende bewuster bezig met gezonde voeding. Geen pastasauzen vol e-nummers of vleeswaren met kleurstoffen. De consument let beter op wat hij in zijn lichaam stopt en vraagt om een hogere kwaliteit. Mede hierdoor volgt de toenemende voorkeur voor biologische voeding.

Van gezond naar lokaal
Maar de vraag van de consument reikt vandaag de dag verder. We willen niet alleen dat iets verantwoord of biologisch is. We willen ook weten waar het precies vandaan komt. Kortere vervoersafstanden zorgen voor minder ‘food miles’ en beperken daardoor de CO2-uitstoot. Consumenten staan hier steeds vaker bij stil: waarom kiezen voor bespoten aardbeien uit het buitenland als je ook kan kiezen voor onbespoten aardbeien van Nederlandse bodem? Lokale producten hebben inmiddels de horeca al veroverd. Steeds meer restaurants maken gebruik van een eigen tuin waarin ze groenten kweken of bestellen de ingrediënten bij boeren in de buurt. De roep om streekproducten in het supermarktschap wordt eveneens steeds groter. Supermarkt PLUS speelt hier al handig op in met de streekproductenlijn GIJS: roomyoghurt van boer Van der Schans uit Gelderland, gatenkaas van boerderij De Gelder en appelbollen van bakker Van de Graaf uit Roosendaal; allemaal producten van eigen bodem.

Boer is populair
De boer is bijzonder populair. Denk maar aan de televisiehit Boer zoekt vrouw. PLUS, Marqt en Albert Heijn hebben deze trend ook gesignaleerd en betrekken de boeren steeds meer in campagnes en hun communicatie. Op de website van PLUS staan namen van boeren met meer informatie over hun producten. Ook Marqt vertelt online meer over alle lokale telers en veehouders. Daarnaast worden zij regelmatig uitgenodigd om in de winkel meer te komen vertellen over hun product. In het magazine Allerhande geeft Albert Heijn boeren een gezicht. Een tijdje geleden lanceerde de retailer een actie op Facebook, waarbij consumenten de kans kregen om vragen te stellen aan allerlei telers. Dit resulteerde in honderden vragen. Van grappige vragen Wanneer zijn de rapen gaar? tot serieuzere vragen Wanneer kan je zien/voelen dat een Doyenne du Comice peer rijp is?. De aanleiding van deze actie was de vernieuwde groente- en fruitafdeling.

Afstand verkleinen
Deze persoonlijke verhalen van boeren verkleinen de afstand tussen de consument en het product. Door boeren te laten vertellen, komt de consument beter te weten wat de herkomst van producten is en dit vergroot de betrokkenheid. Het authentieke karakter van streekproducten is populair omdat dit volgens de consument garant staat voor kwaliteit. Daarbij is ook het milieuaspect voor de consument belangrijk. Dit alles kan natuurlijk een positief effect hebben op de verkopen. Om ‘goed te boeren’ is het dus een slimme zet van deze supermarkten om boeren in te zetten voor de communicatie. Zijn er naast retailers ook andere bedrijven die terug kunnen grijpen naar hun oorsprong om het product dichter bij de eindgebruiker te brengen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie