Voor veel mensen is Valentijnsdag het uitgelezen moment zijn of haar partner eens in de watten te leggen of eindelijk die ene leuke collega, klasgenoot of buurvrouw/man de liefde te verklaren, maar ook merken laten zich op 14 februari niet onberoerd. Aan creativiteit dit jaar geen gebrek, bovendien hebben vrijwel alle merken die 'iets doen' op de dag van de liefde hun activaties inhouse ontwikkeld.
Zo steekt Inner Circle singles een hart onder de riem, verzorgt restaurantketen De Beren 'het perfecte huwelijksaanzoek' en zet erotiekshop Willie.nl op een wel heel stoute manier de bloemetjes buiten... Bekijk hier de leukste en opvallendste activaties op een rijtje.
Hunkemöller wil teleurstellende Valentijnsdates 'opspicen'
Hunkemöller lanceert op Valentijnsdag een 'lingerie-flitsbezorgservice'. De lingerieketen kwam er na onderzoek achter dat de meeste Valentijnsdates vaak helemaal niet zo spannend verlopen als van te voren gedacht - en de 'SOS Valentine'-actie moet daar verandering in brengen.
Calamity Jane bedacht de activatie. Geerke Catshoek (medeoprichter): 'Als je thuis een feestje hebt, maar de drank is op, of je bent aan het koken en je mist een ingrediënt, kun je dat in een paar minuten in huis hebben. Wij wilden van Hunkemöller ook zo'n soort redder in nood maken, die een verrassingspakket komt langsbrengen om je Valentijnsdag een beetje op te spicen.'
De 'SOS-pakketjes’ bevatten lingerie, maar ook concertkaartjes en restaurantbonnen. De activatie wordt uitgerold in outdoor (Amsterdam en Berlijn) en op social media. Meer info hier.
Dating-app Inner Circle steekt singles hart onder de riem
Ruim 40 procent van de Nederlanders zonder relatie vindt het ongemakkelijk om single te zijn. Tenminste, dat wijst onderzoek van mobiliteitsplatform Bolt en dating-app Inner Circle onder 1.000 gebruikers van de app uit. De datingapp wil singles met een speciale actie rond Valentijnsdag stimuleren 'zichzelf mee te nemen op date'.
Het onderzoek laat verder zien dat bijna een kwart van de ondervraagden 'maatschappelijke druk' ondervindt door hun relatiestatus. Ook voelt 26 procent van de singles zich eenzaam en ervaart ruim één op de acht van de ondervraagden druk om een partner te vinden.
Maar het is niet allemaal kommer en kwel; 15 procent van de Nederlanders zegt het hebben van een partner 'overbodig' te vinden. Zij zien Valentijnsdag vooral als de dag om 'zelfliefde' te vieren. Nóg meer singles (17%) hebben het voornemen om zichzelf mee te nemen op date, en twee op de vijf ziet het als 'selfcare' om met de taxi op stap te gaan.
Vanuit dit inzicht geeft Bolt gebruikers van zijn eigen app én de Inner Circle-app op Valentijnsdag 14 procent korting (want 14 februari) als zij zichzelf mee uit nemen. Deelnemers van de actie maken bovendien kans op een zelfliefde-pakket ter waarde van €300. De actie is bij Inner Circle en Bolt inhouse ontwikkeld.
The Lekker Company deelt 1.000 gratis mini-deo's uit
Het deodorantmerk The Lekker Company deelt op Valentijnsdag duizend gratis mini-deo's uit in Utrecht en Amsterdam. Volgens de start-up is een slechte geur een van de grootste afknappers tijdens een eerste date - en daar moet met deze pr-actie wat aan gebeuren. Met de deo's van The Lekker Company kan iedereen op Valentijnsdag fris op date, aldus het bedrijf. 'Of zonder date op stap, gewoon lekker ruiken en eventueel toch een date scoren.'
Teamgenoten van het merk delen op Valentijnsdag op het Gerard Douplein in Amsterdam en de start-up campus Dotslash in Utrecht kartonnen potjes deodorant met de kleuren van de regenboog uit.
The Lekker Company staat naar eigen zeggen bekend om de mengvorm van Engels en Nederlands, zo is de merknaam tweetalig en zo ook de slogan 'smells lekker, works like a tierelier'. De smeerbare deodorant is onder meer verkrijgbaar bij Albert Heijn.
Erotiekshop Willie zet bloemetjes buiten met 'wildboeket met speeltje'
Het klassieke bosje bloemen op Valentijnsdag is attent, maar ook een tikje saai. Althans, dat vindt erotiekwebwinkel Willie.nl, dat een 'stoute versie' van het standaard presentje op de markt brengt. Het Willie Wildboeket met 'designspeeltje voor volwassenen' wordt in samenwerking met online bloemist Pluukz bij de geliefde in kwestie aan huis bezorgd. Discretie gegarandeerd, voegt Willie toe.
'Wat ons betreft hoef je liefde nooit verbloemen, en zéker niet op Valentijnsdag', zegt general manager Jacqueline Texidor met een knipoog.
Willies Wildboeket is verkrijgbaar in drie varianten: Foxy lover, Romeo & Juliet en Love is in the air. De wildboeketten worden geleverd inclusief kaartje met op de voorkant: 'Samen de bloemetjes buiten zetten?'.
De outdoorcampagne, op billboards langs snelwegen, liep tot zondag 12 februari. Geïnteresseerden kunnen hun bestelling uiterlijk maandag 13 februari plaatsen. Meer info hier.
Anne & Max steunt voedselbank
Een actie van serieuzere aard is die van franchiser Anne & Max, dat tijdens Valentijnsdag de Voedselbank steunt. Bij elke tien verkochte Valentijnsplank of -box schenkt de horecaketen een cadeaubon voor ontbijt voor twee, die worden onderverdeeld onder de verschillende lokale voedselbanken in Nederland.
Wobbe van Zoelen, oprichter Anne & Max: 'Met deze Valentijnsactie hopen we ook voor mensen met een kleinere portemonnee een geluksmomentje te creëren.’ In november vorig jaar vroeg een recordaantal van 120.000 mensen hulp bij de voedselbank in Nederland. Dit is een stijging van 30% ten opzichte van januari 2022.
De Beren geeft verliefde stelletjes duwtje in de rug
Volgens restaurantketen De Beren is Valentijnsdag voor veel koppels het uitgelezen moment om 'de grote vraag' te stellen - en met een speciale Valentijnsactie helpt de keten hen een handje. Door een simpele aanmelding op de website van De Beren kunnen geïnteresseerden een 'geheel verzorgd huwelijksaanzoek met alles erop en eraan’ winnen.
'Met deze actie willen we graag iedereen die klaar is voor de volgende stap het perfecte podium geven. We nemen alles van A tot Z voor onze rekening voor het perfecte huwelijksaanzoek. Van het luxe diner met livemuziek tot aan de ring en een aansluitende hotelovernachting; de winnaar kan rekenen op een onvergetelijke avond. Het enige waar de winnaar zich zorgen om hoeft te maken is dat er ook ‘ja' wordt gezegd', aldus marketeer Elaine van der Graaff.