Dat kondigde Unilever dinsdag aan vanaf het Tribeca Film Festival in New York. Volgens Babs Rangaiah, VP global media planning bij Unilever gaat het om de ‘grootste competitie ooit’ waarbij consumenten worden betrokken bij content creatie. De competitie wordt opengesteld voor iedereen vanaf 16 jaar, amateur of professional. De dertien merken waarvoor films kunnen worden ingezonden zijn: Lynx, Ben & Jerry’s, Close Up, Dove deodorant, Wall’s ice cream, Knorr, Lifebuoy, Lipton, Sure, Comfort, Sunsilk, Surf en Vaseline.
Unilever hoopt talent aan te trekken dat helpt om verhalen van Unilever-merken te vertellen. De competitie loopt gedurende de zomer. Voor elk merk zullen vijf winnaars worden aangewezen, en daaruit zal een overall winnaar worden gekozen, die met 7000 pond naar huis gaat. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het London Film Festival in oktober. De winnende film zal ook gebruikt worden in campagnes. Rangaiah hoopt en verwacht dat de competitie bruikbare content voor elk merk zal opleveren.
Het is niet de eerste keer dat Unilever een dergelijke competitie uitschrijft. Voor Dove gebeurde dat in 2007 en 2008. Dat leverde destijds ongeveer 1500 inzendingen op. Maar de schaal is volgens Rangaiah radicaal anders: ‘Dit is echt een ander level’. Rangaiah verwacht nu enkele honderden inzendingen per merk.
Voor de deelnemers zijn gedetailleerde product briefings beschikbaar. Daar zijn de merkattributen en –elementen in opgenomen die Unilever graag wil terugzien in de films. Rangaiah zegt expres niet de vrije hand te geven omdat het juist de bedoeling is dat het materiaal bruikbaar is voor een eventuele campagne.
Het programma is beschikbaar in verschillende talen, waaronder Engels, Duits en Frans. In het Nederlands wordt het niet aangeboden. Maar dat wil volgens Rangaiah niet zeggen dat Nederlanders niet in het Nederlands kunnen inzenden. Unilever realiseert de competitie in samenwerking met MOFILM. Het project is via verschillende social media te volgen. Voor Twitteraars is een hashtag aangemaakt: #ulccc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!