Unilever heeft in het derde kwartaal meer voedings- en verzorgingsmiddelen verkocht dan een jaar eerder, tegen hogere prijzen. Vooral de verkoop van ijsjes liep goed, terwijl de markten in China en Latijns-Amerika aantrokken, meldde het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Axe en Lipton donderdag.
Meer goederen verkocht
Unilever boekte vorig kwartaal een omzet van 13,4 miljard euro. Dat was ruim 9 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor gunstige wisselkoerseffecten stegen de opbrengsten met 5,7 procent. Die zogeheten onderliggende groei kwam voor het grootste deel door de verkoop van meer goederen. Prijsverhogingen droegen 1,5 procent bij.
Anno 2015
Unilever voorspelde eerder dat de omzet, zonder wisselkoerseffecten, dit jaar met 2 tot 4 procent zal groeien. Topman Paul Polman (foto) gaf donderdag aan dat de opbrengsten waarschijnlijk 'aan de bovenkant' van die bandbreedte zullen uitkomen.
Harder groeien dan concurrent
De markten waarop Unilever actief is, blijven voorlopig moeilijk, aldus Polman. Tekenen van een aanmerkelijke verbetering in de wereldeconomie ziet hij voorlopig niet. Daardoor blijft de vraag van consumenten wereldwijd kwetsbaar. Unilever verwacht echter ook dit jaar de verkopen harder te kunnen laten groeien dan zijn concurrenten.
Upcoming
Unilever boekte vorig kwartaal vooral een stevige groei in opkomende markten. Daar stegen de vergelijkbare verkopen met ruim 8 procent, onder meer dankzij een dubbelcijferige groei in China en Turkije. In ontwikkelde markten als West-Europa en Noord-Amerika werd een plus van 3 procent geboekt.
Europa
De prijzen gingen in Europa verder omlaag. Die ontwikkeling werd echter gecompenseerd door een stevige groei van de verkopen, waarbij het goede weer in Zuid-Europa de vraag naar ijsjes stevig opdreef. Bij de voedingsmiddelen hield Unilever last van de afnemende vraag naar margarine.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!