Het televisieseizoen is net onderweg, maar kan niet verhullen dat zenders met de handen in het grijzer wordende haar zitten. Immers, mediaconsumenten jonger dan 35 jaar, millenials genoemd, keren lineair - volgens de door de zenders opgestelde uitzendschema’s - tv-kijken massaal de rug toe. Publieke en commerciële zenders zitten hierbij in hetzelfde schuitje. Kijktijd daalt en aanwas blijft uit, waardoor het huidige publiek vergrijst.
Blijkt ook uit recente bevindingen van marktonderzoeker Telecompaper, die becijferde dat lineair tv-kijken in ons land een opvallende neergang beleeft. In slechts zes maanden tijd daalde de traditionele kijktijd onder Nederlanders van 47 naar 39%. Hierbij kijken tieners gemiddeld nog slechts 68 minuten per dag naar de traditionele manier tv. Dus laten we zeggen dat we er met een dagelijkse portie Spangas en Brugklas een heel eind zijn. Kort en goed: YouTube is de nieuwe televisie, uitgesteld kijken wordt de norm en on- demand videoplatforms als Netflix en HBO eisen een steeds groter deel van de kijktijdcake voor zich op. Dus hoe jongeren (terug) te winnen?
Valkuil voor de NPO in de plannen lijkt vooralsnog de focus op dragers van de programma’s; het overschakelen op nieuwe platforms en devices zou de binding met jongere kijkers tot stand moeten brengen. RTL en SBS richten hun pijlen meer op convergentie met aangekochte netwerken die digital influencers vertegenwoordigen. Door, naast platform, ook op contentniveau jongeren naar binnen te loodsen. Recent voorbeeld hiervan is de deelname van de populaire lifestylevlogger Teske de Schepper aan Expeditie Robinson dat sinds deze maand bij RTL5 te zien is. Zo ontsluit RTL op eenvoudige, maar slimme wijze de tamelijk omvangrijke fanbase van Teske richting zijn eigen platformen en marketingactiviteiten.
Dat dit nieuw terrein is, blijkt wel uit het feit dat Buzzcapture onlangs aan de hand van een social media analyse de vermoedelijke afvallers van deze editie van Expeditie Robinson op een rijtje zette (nu googlen = spoiler alert!), naar aanleiding van een door Teske geposte vlog ‘Road to Robinson’, waarin zowel de contentkalender en als afgeleide daarvan het opnameschema van Expeditie Robinson kort in beeld verschijnen. Een vermakelijk voorbeeld van de uitdagingen die de queeste naar de jongere TV-kijker met zich meebrengt. Waarbij zenders in een razendsnel veranderend kijklandschap op jacht zijn naar immuniteit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!