Top25 Nederlandse mediamerken: NU.nl op 1

Online merken staan dit jaar hoger in de mediamerkentop25 dan vorig jaar, ten koste van tijdschriften en kranten. Dat is te zien aan de nieuwe nummer één: NU.nl

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor de vierde keer op een rij hebben Interbrand Amsterdam en Tijdschrift voor Marketing, met hulp van Multiscope, de dynamiek van het Nederlandse mediamerken landschap in kaart gebracht.

De ranglijst laat een aantal interessante ontwikkelingen zien ten opzichte van vorig jaar. Zo zien we dat het aantal online mediamerken in de top25 is verdubbeld. Daarnaast bezetten deze online merken ook hogere posities dan vorig jaar. Deze ontwikkeling gaat ten koste van kranten en tijdschriften. In de top10 is geen enkele krant meer te bekennen en we zien nog slechts één tijdschrift terug, Donald Duck.

Dalers
Kranten en tijdschriften herbergen ook de grootste dalers, zoals De Telegraaf (van 4 naar 17) en Libelle (van 7 naar 21). Grootste stijgers zijn Uitzending Gemist en BNR Nieuwsradio. Noemenswaardig is ook de hoogste nieuwe binnenkomer in de top25: op plaats 6 staat TVGids.nl.

Mediamerken top25
1 NU.nl (2)*
2 Uitzending Gemist (14)
3 Nederland 1(1)
4 RTL 4 (5)
5 Donald Duck (6)
6 TVGids.nl (-)
7 BNR Nieuwsradio (24)
8 Nederland 3 (13)
9 Sky Radio (17)
10 Radio 2 (19)
11 Radio 1 (10)
12 NOS (3)
13 Algemeen Dagblad (8)
14 Quest (-)
15 3FM (9)
16 Nederland 2 (11)
17 De Telegraaf (4)
18 RTL XL (-)
19 De Volkskrant (12)
20 Radio 538 (16)
21 Libelle (7)
22 VPRO (-)
23 Metro (-)
24 Q-music (20)
25 NRC Handelsblad (21)
* Positie 2012

Methodiek
Een korte uitleg van de methodiek: voor het onderzoek werden meer dan 70 mediamerken geevalueerd bij 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De merken werden gemeten aan de hand van 10 merkkrachtfactoren (waarvan 6 externe: relevantie, authenticiteit, differentiatie, consistentie, aanwezigheid, begrip). Tevens werd gevraagd naar merkbekendheid, merkgebruik, merkhouding, tijdsverdeling en frequentie mediatypen, drijfveren gebruik, toegang tot mediatypen en bezit smartphone en tablet.

Kop en schouders
Waar NU.nl vorig jaar nog een tweede plaats bezette, komt het merk dit jaar als sterkste mediamerk uit de bus. Uit het onderzoek blijkt dat het merk met kop en schouders boven de andere merken uitsteekt. Het is dan ook niet voor niets de meest bezochte nieuwssite van ons land. NU.nl scoort sterk op alle merkkrachtfactoren (zie kader ‘Best scorend per merkkrachtfactor’).
Op vijf van de zes merkkrachtfactoren scoort het merk zelfs als beste. Alleen op de merkkrachtfactor ‘differentiatie’ komt NU.nl niet in de top3 voor. Dit zou een aandachtspunt voor het merk kunnen zijn. Het brengen van nieuws op zich is geen nieuw gegeven. NU.nl zou zich meer kunnen onderscheiden in de manier waarop zij het nieuws brengen.

Positieve correlatie
Deze top25 geeft de merkkracht weer. En een sterk merk beïnvloedt keuze: we zien in ons onderzoek nu en door de jaren heen een positieve correlatie tussen merkkracht de meest gebruikte mediamerken. Bijna 85 procent van de merken uit de merkkracht top25 komt terug in de 25 meest gebruikte mediamerken. Dit geeft aan dat merkkracht een goede voorspeller is van keuze. Ook geldt dat bijna 85 procent van de top25 terugkomt in de meest aanbevolen mediamerken. Merkkracht is dan ook een ­goede maatstaf voor loyaliteit. De lijstaanvoerder NU.nl scoort van alle merken het hoogst op gebruik en op aanbeveling.

Lees het hele artikel over de mediamerkentop25 (en over onder andere twee belangrijke inzichten: de trend van grensvervaging die doorzet en keuzevrijheid als kernwoord, over de kracht van radio) in .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie