Bij 90% van de Nederlandse topmerken is een gestage of sterke groei van de merkwaarde zichtbaar. Dat stelt Brand Finance, internationaal adviesbureau voor strategische merkwaardering. Voor de Brand Finance Dutch50 is zijn de grootste merken van Nederland onderzocht en geëvalueerd om te bepalen welke van hen de meest krachtige en het meest financieel waardevol zijn. De merkwaarderingen zijn berekend per 1/1/15 en de op die datum vastgestelde wisselkoersen.
Stijging van 12%
De totale waarde van de Nederlandse top 50 merken is vastgesteld op €113 miljard ten opzichte van €101 miljard vorig jaar; een stijging van 12%, ruim boven het economische groeipercentage. In een reactie op de resultaten zegt directeur van Brand Finance Nederland, Marc Cloosterman dat Nederland een van Europa's meest productieve merkenbouwers blijft: ‘Hoewel sommige iconische merken het dit jaar zwaar hebben gehad, is het algemene beeld voor het land zeer positief. Al met al een goede indicatie dat de Nederlandse economie geleidelijk herstelt.’
Koerswending
Philips was vorig jaar de grootste winnaar; de merkwaarde nam in de periode 2013 – 2014 toe met €2 miljard tot een totaal van ruim €8 miljard, maar de merkwaarde is volgens Brand Finance afgenomen met tot €6,7 miljard. Onder meer het herstructureringsproces en het verleden van het merk spelen daarbij volgens de onderzoekers een rol: ‘De koerswending van Philips om zich in de toekomst minder te richten op de publieke massa-consument zal de (h)erkenning bij alle doelgroepen raken en dreigt Philips’ status van iconisch nationaal merk, dat zijn Nederlandse afkomst en associatie waardeert, te ondermijnen’, aldus Brand Finance.
Shell blijft Nederlands meest waardevolle merk. Neerwaartse druk op de prijzen heeft de marges in de olie en gas industrie wereldwijd onder druk gezet. Desondanks berekende Brand Finance de merkwaarde op € 25,4 miljard, een stijging van 5 miljard ten opzichte van vorig jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!